پاورپوینت های دروس معماریمعماری اسلامی

جستاری در باب تاریخچه کاروانسراها در ایران،به همراه معرفی نمونه های شاخص

ايراني‌ها براي اولين بار در تاريخ، سيستم‌ جاده‌هاي طولاني را سامان‌دهي كردند كه بعدها از طريق يوناني‌ها، رومي‌ها، عرب‌هاي مسلمان و ترك‌ها به عنوان يكي از الگوهاي تمدن برگزيده شد. در واقع آن چيزي كه امروز به عنوان كاروانسرا ناميده مي‌شود در اصل تكامل ايستگاه‌هاي پستي هخامنشي يا پناهندگان بين راهي بود كه شوش را به سارد متصل مي كرد. در زمان هخامنشيان يكي از مسائلي كه بيش از همه مورد توجه حكومت قرار داشت تامين راه‌هاي ارتباطي بين نقاط مختلف امپراطوري بود.

ساختمان‌هايي كه به دستور پادشاهان ساخته شده بودند در فاصله‌هاي ثابتي كه در بين مسافت‌هاي قابل عبور در طول يك روز قرار داشت، برپا شده بودند. در اين ايستگاه‌ها اشخاصي گماشته شده بودند كه ماموريت داشتند مكاتبات و مراسلات دولتي را دريافت دارند.اما احتمالا در همان زمان در تمام سرزمين ايران ايستگاه‌هايي وجود داشته كه مورد استفاده كاروانيان هم قرار داشت.
هر چند كه گاهي بر اثر جنگ‌ها و حملات و ناامني‌ها، رفت و آمد كاروان‌ها و مبادله كالاهاي بازرگاني براي سال‌هاي متمادي متوقف مي‌شد، اما وقتي كه اوضاع بر وفق مراد بود ساختمان‌هاي ميان راهي و ايستگاه‌هاي كارواني ساخته مي‌شدند و مسافران و كاروانيان مي‌آمدند و مي‌رفتند و كاروانسراها پر رونق بود. و از اين روست كه كاروانسراها كه قرن‌هاست در برابر انواع حوادث پايداري كرده‌اند حتي در دورافتاده‌ترين نقاط كشور هنوز پابرجا هستند.

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
جهت آموزش خرید از سایت اینجا کلیک کنید.

——————————————————————————————————————-
نام محصول:جستاری در باب تاریخچه کاروانسراها در ایران،به همراه معرفی نمونه های شاخص
فرمت فایل:powerpoint
تعداد صفحات57 صفحه
حجم فایل:2مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

قیمت قبل از تخفیف 120000 تومان

دکمه بازگشت به بالا