تحلیل فضای شهری

تحلیل و بررسی میدان راه آهن تهران(پروژه تحلیل فضای شهری)

کد:T125

با توجه به ارزشهای میراثی و تاریخی میدان راه آهن در شهر تهران و نقش آن در سازمان فضایی شهر، مطالعات تاریخی و فرهنگی با رویکرد حفظ و احیای ارزشهای تاریخی و نیز جایگاه قدیمی میدان در منظر شهر تهران انجام شده است.

بر اساس اطلاعات، نقشه ها و مدارک موجود که یکی از مهمترین آنها نقشه موسوم به دارالخلافه طهران ترسیم آگوست کر شیش به تاریخ ۱۲۷۵ هجری قمری است ، بخش کوچکی از محدوده بلافصل بوده است . به علاوه حوزه مداخله مستقیم میدان راه آهن تا آن دوران داخل بارو قرار نداشته است . به همین خاطر در این بررسی اجمالی سعی شده است گسترش کالبدی منطقه از دوران پهلوی مورد بررسی قرار گیرد.

در آغاز قرن 14 شمسی توسعه شهر عمدتا در داخل حصار ناصری انجام گرفت . به تدریج با افزایش جمعیت شهر، محله های تازه ای در بیرون حصار ناصری شکل گرفتند و شهر شروع به توسعه کرد . بیشترین توسعه کالبدی شهر در طی این دوره، در شمال شهر در امتداد شمالی محورهای اصلی دوره ناصری صورت پذیرفت . این در حالی است که توسعه شهر به سمت جنوب و همچنین در جنوب خیابان شوش بسیار کند اتفاق افتاد.

آنچه در خصوص سیر تحول شهر و استخوان بندی آن در این دوره شاخص به نظر می رسد، است که بر مبنای تجدد طلبی و الگوپذیری از تجربه های غربی تفكر ( نوسازی شهری ) مطرح می گردد و به طور اجمال در قالب اقدامات زیر نمود پیدا می کند:

بدین ترتیب اصولا سیمای شهر از قالبی قرون وسطایی خارج شده و به شکلی امروزی تر نمایان می گردد.

طبق نقشه سال ۱۳۳۲ تهران میدان راه آهن پلان میدان از حالت میدان کاملا مستطیلی شکل که در شهر سازی سنتی ایرانی مرسوم بوده است تبعیت ننموده است . شکل میدان راه آهن ترکیبی است از مستطیل و دایره که به نوعی بدعتی در شهرسازی ایرانی است که از شهرسازی مدرن برگرفته شده است.

بدین ترتیب ایستگاه و میدان راه آهن تهران در تقاطع سه محور مهم یعنی خیابان ولیعصر، کارگر و شوش در سالهای ۱۳۰۶ تا ۱۳۱۳ ساخته شد که امروزه به عنوان بخش مهمی از پیکره کالبدی تهران و خصوصا منطقه ۱۱ شناخته می شود .

بررسی جایگاه میدان راه آهن در ساختار توسعه تاریخی شهر تهران

تغییر نقش و عملکرد تهران و تمرکز فعالیتهای اداری و توسعه صنعتی در آن، در تغییر ابعاد کالبدی و فعالیتی فضاهای مهم عمومی شهر نیز بسیار مؤثر واقع شد . باید توجه داشت که آغاز توسعه کالبدی محدوده راه آهن تقريبا مقارن با حضور مظاهر مدرنیته بر پیکره شهر سنتی تهران است . در همین راستا الگوی شبکه راه های شکل گرفته در جوار میدان راه آهن نیز نشان از هماهنگ کردن بافت سنتی مسکونی با ماشین که عنصر تازه وارد به شهرهای ایرانی است را نشان می دهد . همه این تغییرات بر مبنای الگوهای از پیش تعیین شده یا به عبارت امروزی آن بر مبنای طراحی شهری شکل گرفته است . بطور اخص در مورد میدان راه آهن نوعی از تغییر به چشم می خورد که می توان آنرا به شکل زیر تعریف نمود : پیش بینی احداث کاربری همراه با احداث خیابان مثل ایستگاه مرکزی راه آهن و خیابان ولیعصر و کارگر .

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

——————————————————————————————————————-
نام محصول:تحلیل و بررسی میدان راه آهن تهران(پروژه تحلیل فضای شهری)

فرمت فایل:powerpoint
تعداد صفحات:79صفحه
حجم فایل:5 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

قیمت قبل از تخفیف 90000 تومان

تحلیل و بررسی میدان راه آهن تهران،تحلیل و بررسی میدان راه آهن تهران(پروژه تحلیل فضای شهری)،پاورپوینت میدان راه آهن تهران،محدوده میدان راه آهن تهران،پروژه میدان راه آهن تهران،پروژه تحلیل فضای شهری میدان راه آهن تهران

دکمه بازگشت به بالا