مدیریت پروژه

پروژه مرمت و احیای باغ شاه بهشهر به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای باغ شاه بهشهر به همراه پلان ها

کد:M 135

بنای این باغ در زمان شاه عباس اول برپا گردید. از چهره باغ در این زمان مدرک تصویری در دست نیست؛ اما می توان با استناد به گزارش های موجود در سفرنامه ها تا حدودی به این اطلاعات مهم دست یافت. مهمترین این گزارش ها سفرنامه پیتر و دلاواله است. او که در زمان شاه عباس برای دیدار وی به این شهر آمده، در باغ شاه مورد پذیرایی قرار می گیرد و با دقتی کم نظیر به تشریح جزئیات باغ و عمارت دیوانخانه می پردازد: «قصر در یک طرف خیابان زیبا و طویلی که طرفین آن را باغ و چمن ست قرار گرفته…» (دلاواله ۱۳۷۰، ۲۶۳ )

پروژه مرمت و احیای باغ شاه بهشهر

 این باغ عبارت از مربعی است که در انتهای جلگه و در پای تپه های پر درخت واقع شده و پشت کاخ است. در بالای همین تپه ها است که شاه دستور داده خانه های زیادی را که جزء عمارات باغ محسوب می شوند، بنا کنند. دیوانخانه در وسط باغ واقع شده و عبارت از بنایی است که طول آن سه برابر عرض آن است. جلوی این بنا کاملا باز است ولی در عقب و طرفین آن دیواری است که از پنجره های متعدد پوشیده شده است.

پس از پیروزی انقلاب نیز باغ و عمارت داخل آن چندین بار مورد تعمیر و مرمت قرار گرفتند که مهمترین آنها تغييراتی است که در سال ۱۳۶۶ در بنا صورت گرفته و با حفظ ظاهر بنا، داخل آن را از یک طبقه به سه طبقه تغییر داده اند. این تغییرات علاوه بر ثبت در گزارش های مرمتی، در کتیبه ای که بالای سردر سمت جنوبی بنا نصب شده است نیز آورده شده است .

متن این کتیبه اینگونه است: «این عمارت و باغ شهرداری، در دوران صفویه احداث و بعد از چند قرن بر اثر حوادث گوناگون رو به ویرانی رفت. تا اینکه بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در سال ۱۳۶۶ با حفظ ظاهری از یک طبقه به سه طبقه گسترش و بازسازی شد». در حال حاضر کاربری بنا به شهرداری تغییر داده شده و باغ نیز به صورت یک پارک عمومی و با نام « پارک ملت » در اختیار عموم است.

پیکره کلی باغ: باغ شاه بهشهر را به سبب آن که از همان ابتدای طرح ریزی و ساخت، در میان باغ های دیگر محصور شده و با هر کدام از آنها به نحوی مرتبط بود، می توان جزئی از یک الگوی باغ در باغ و در واقع، هسته مرکزی آن دانست. انتخاب این الگو برای باغ سازی با شرایط اقلیمی و جغرافیایی و همچنین موقعیت اجتماعی شهر در زمان ساخت باغ کاملا سازگار است؛ همان طور که گفته شد، اشرف البلاد شهری در میان تپه های پوشیده از جنگل و جلگه مسطح گسترده تا کنار دریای خزر است. باغ های شاهی در بالاترین نقطه شهر از لحاظ ارتفاعی و نزدیک ترین محل به سرچشمه آب های شیرین منطقه، یعنی در میان تپه های پر درخت قرار گرفته اند و به کل شهر اشراف دارند.

از سوی دیگر این شهر در زمان شاه عباس دارای بافتی روستایی بود که شاه سعی داشت با کوچانیدن عده ای به آنجا، آن را به شهر تبدیل کند که در ضمن شهری برای اقامت دائم شاه نیز نبود و در هر سال، تنها در مقاطع زمانی محدودی در آن ساکن می شدند و در باقی مدت سال، کل مجموعه شاهی تقریبا خالی از سکنه بود.

بنابر این انتخاب الگوی باغ در باغ، با سیستم دسترسی درون گرا، امری کاملا منطقی به نظر می رسد. با این حال در ادامه روند طراحی و در اتصال این باغ ها به شهر، مانند سایر شهرهای ساخته شده در این زمان از میدانی عمومی و یک خیابان طويل که مجموعه باغ های شاهی را به بافت شهر مرتبط می کرده کمک گرفته شده است.

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
جهت آموزش خرید از سایت اینجا کلیک کنید.

——————————————————————————————————————-

نام محصول: پروژه مرمت و احیای باغ شاه بهشهر به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 100
حجم فایل:15 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

پروژه مرمت و احیای باغ شاه بهشهر به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای باغ شاه بهشهر به همراه پلان ها

دکمه بازگشت به بالا