دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان مازندران

پروژه مرمت و احیای خانه منوچهری آمل به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای خانه منوچهری آمل به همراه پلان ها

کد:M 157

موقعیت جغرافیایی خانه منوچهری

این اثر واقع در کوی آیت الله جوادی آملی و کوچه شهید حسن نژاد در بافت قدیم شهر آمل می باشد. معماری بنا قاجاری بوده با پلان مستطیل در دو طبقه و زیر زمین که دارای تمام عناصر یک خانه قاجاری است.

تاریخچه خانه منوچهری

قدمت این اثر متعلق به قرون متأخر اسلامی (قرن ۱۰ الی ۱۳ ه. ق) بوده است. بنا در راستای شرق به غرب برای استفاده بیش تر از نور خورشید و دارای حیاط شمالی و جنوبی و گردش حرکتی از سمت حیاط و راه پله به طبقه اول ارتباط دارد و کرسی دار می باشد. این خانه نیز مانند بیشتر بناهای قدیمی آمل سمت شمال جنوب دارای دری باز شو برای ایجاد کوران باد می باشد. تزئینات گچی و چوبید پنجره های ارسی و رنگی, سقف دارای شیر سر و سفال پوش است، بنا از نظر سازه مشکلی ندارد. عمده آسیب بنا عوامل انسانی و فرسایشی آن می باشد.

تزیینات

تزیینات موجود در خانه منوچهری در اینجا مختصر اشاره ای به تزئینات خانه منوچهری خواهیم داشت و سپس به بررسی تزئینات و فن کشته بری های رنگی آن می پردازیم.در خانه منوچهری نورگیر مربوط به قسمت قاجاری دارای تزئینات گره سازی چوبی است که در نمای جنوبی در بالای خفنگها روزنهایی قرار دارند که بصورت دایره و جدا از خفنگها هستند.

در نمای جنوبی این بنا علاوه بر روزن خفنگ هایی (درب دولنگه) وجود دارد که بالای آنها خورشیدی (نوعی روزن نیم دایره متصل به درب قرار دارند این خورشیدی ها نیز توسط چوب، گره سازی شده اند و دارای نیم شمسه ۱۲ هستند که تعداد این خورشیدی در بنای منوچهری ۷ مورد می باشد.

ویژگی ها

این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۹۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه منوچهری همچنین دارای تأسیسات زیر بنایی آب، برق، تلفن، گاز، لوله کشی و … است.

خانه زیبا و منحصر به فرد منوچهری به دو قسمت تقسیم شده و در دوره های تاریخی قاجاری و پهلوی ساخته شده است.خانه منوچهری با پلانی ذوزنقه ای شکل در دو طبقه و زیرزمین که تمام المان های یک خانه قاجاری را داراست، بنا شده. بنا به صورت شمالی – جنوبی قرار گرفته و مانند تمام بناهای قدیمی سمت شمال و جنوب دارای دری بازشو برای ایجاد کوران باد می باشد. ورودی این بنا از ضلع جنوبی بوده و بعد از ورودی حیاط قرار دارد .

سیمای عمومی

ساختمان به دو قسمت تقسیم می شود. بنای ضلع شرقی در دو طبقه ، در دوره قاجاریه ساخته شده و دارای تزیینات بیشتری است. بنای ضلع غربی در دوره پهلوی ساخته شده و از سه طبقه تشکیل شده است. این قسمت از بنا دارای ایوانی ستون دار می باشد. مصالح اصلی خانه تاریخی منوچهری آجر، چوب، گچ و آهک است. تزیینات این بنا را بیشتر در ساختمان متأخرتر این مجموعه (ساختمان شرقی) می توان مشاهده کرد.

این تزیینات شامل گره چینی های پر کار ارسی ها ، پنجره و درهای چوبی با شیشه های رنگی زیبا است که در قسمت های داخلی و نمای بیرونی اجرا شده است. تزیینات گچ کاری نیز در قسمت نمای ساختمان کار شده که با رنگ آراسته شده است. همچنین دیوارهای اطراف حیاط با قاب های آجری تزیین شده است. نوع سازه این بنا آسمانه تخت و دیوار باربر است و از عناصر الحاق شده به آن می توان سرویس بهداشتی را نام برد.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای خانه منوچهری آمل به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 68
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای خانه منوچهری آمل به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای خانه منوچهری آمل به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای خانه منوچهری آمل به همراه پلان ها

دکمه بازگشت به بالا