دانلود پروژه مرمت

پروژه مرمت و احیای عصارخانه کهک قم به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای عصارخانه کهک قم به همراه پلان ها

کد:M 153

شناخت بنا

بنای عصارخانه کهک مربوط به دوره صفوی است و در کهک، بافت قدیمی شهر، غرب خانه ملاصدرا واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۱۵۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عصارخانه کهک قم انتخاب عصارخانه از این جهت برای ما حائز اهمیت است که یکی ازاولین کارخانه های روغن گیری محسوب می شودکه از دیر باز نقشی اساسی در زندگی مردم چه از لحاظ اقتصادی، صنعت، تامین روشنایی، رنگ آمیزی و همچنین تهیه بخشی از مواد خوراکی داشته است. عصارخانه ها که جزو بناهای صنعتی می باشند که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی کاربری خود را از دست داده اند و در نتیجه این روش روغن گیری که یکی از گنجینه های معماری سنتی ایرانی است رو به نابودی و فراموشی است. عصارخانه کهک از بناهای صنعتی مربوط به دوران صفویه است این بنا در محله چال میدان قرار دارد که از محله های تاریخی شهر کهک است. و خانه تاریخی ملاصدرا، عصارخانه کهک، مسجد جامع وبخشی از بازار و میدان کهنه در آن قرار دارد. احیائ مرکز تاریخی شهر کهک، اصلی ترین عامل محرک توسعه درون افزا در این شهر است.

 این رویکرد شامل احیائ تکنولوژی خاص روغن گیری، در عصار خانه نیز هست. بنابراین مرمت کالبد بنا به تنهایی کافی نیست بلکه در این پروژه سعی می گردد تا با ارائه مبانی نظری ، طرح مرمت و احیای شایسته این بنا، اقدامات لازم و کافی در راستای حفظ و انتقال تمامی ارزشهای این بنا به نسل های آینده برداشته شده و جایگاه این بنای تاریخی بصورت فعال و هماهنگ در بافت شهری امروزی تعریف گردد. احیائ آن در کنار خانه ملاصدرا می تواند موجب غنای منظر شهری و همچنین جذب گردشگر به منطقه شود. عصاری که در شمال غربی باغ قرار دارد . این بنا در حال حاضر نیمه مخروبه است . این عصارخانه مربوط به دوره صفوی است موقعیت روستای کهک پس از طی مسیر حدود ۱۲ کیلومتر از قم به کاشان به دو راهی می رسیم که با فضا های سبز و درختان زیاد تر نسبت به پوشش گیاهی منطقه قابل تشخیص است و دارای بهترین آب و هوای منطقه است . اختلاف سطح بالا ترین و پایین ترین منطقه روستا ۹/۲۹ متر می باشد . دارای زمستانی با بارش برف و باران مناسب و تابستانی معتدل است.

  • تزیینات سازه

از آنجا که این ساختمان، بنایی عملکردی بوده و کارگاهی، تزیینات در آن به ندرت به کار برده شده اند. یکی از تزیینات به کار برده شده در این تزیینات آجر کاری است که در یک تویزه از تویزه های باربر بنا اجرا شده است. معمار این بنا با آنکه در محیط کارگاهی بنا نیازی به وجود تزیینات نمی دیده است، اما هر جا توانسته با ذوق و سلیقه به کارش تنوع بخشیده است. در بخشی از بنا در بخش عصاری از آجرهایی استفاده کرده است که خطوط تزیینی ساده ای دارند که احتمال با فشار انگشت به خشت بعد از قالبگیری ایجاد شده اند.

  • سیرکولاسیون

 سیرکولاسیون در این بنا بسیار ساده است چراکه فضاها محدود است و در لحظه ورود تمام بخشهای بنا جز باره بند قابل رویت اند. در خصوص دسترسی ها باید گفت: این بنا دو ورودی دارد. ارزش دسترسی هر دو ورودی برابر است. در بدو ورود به بنا در سمت چپ بخش شرقی آسیاب پنبه دانه قرار دارد و در روبرو تیر خانه. پس از آن و در قدم بعد در سمت چپ بخش سه اشکوبه بنا و در روبرو تیر خانه و آسیاب دانه های روغنی قرار دارند. در قدمهای بعد در سمت چپ امکان ورود به بخش باره بند بنا وجود دارد. در بخش غربی با ورود به بنا دو قسمت چپ و راست مشاهده می شود که هر دو بر روی صفه قرار دارند. در قدم های بعد آسیاب کنجد و دو انبار در طرفین و و در نهایت بخش آسیاب کشمش و انبار آن قرار دارند. در منتهی الیه این مسیر در سمت راست امکان دسترسی به بخش عصاره گیری از انگور وجود دارد.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای عصارخانه کهک قم به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 110
حجم فایل:35 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای عصارخانه کهک قم به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای عصارخانه کهک قم به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای عصارخانه کهک قم به همراه پلان ها

دکمه بازگشت به بالا