دانلود پروژه مرمت

پروژه مرمت و احیای مسجد جامع ساوه به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای مسجد جامع ساوه به همراه پلان ها

کد:M 146

معماری

این بنا دارای شبستان‌ها و دهلیزهای زیبای آجری است که هر چشمه به عرض ۵٫۳ و طول ۲۰ متر می‌باشد و از آثار سده ششم و عصر سلجوقیان به‌شمار می‌رود. محراب آن دارای کتیبه‌های متعدد عمودی و افقی است که سه جانب آن را فرا گرفته و روی آن سوره‌هایی از قرآن (سوره قدر، اخلاص، جمعه) به خط ثلث و کوفی گچبری شده و در ضلع غربی میان شبستان‌های این بنا، ایوان باشکوه و رفیعی قرار دارد و در هر جانب این ایوان، حجره‌ای با درگاه تنگ و کوتاه نمودار است. گنبد مسجد به قطر ۱۴ و ارتفاع ۱۷ متر می‌باشد که ساق یا گردنه گنبد ۴ متر ارتفاع دارد و آراسته به کاشی‌های معقر می‌باشد.

این که تاریخ شناسان بسیاری بر روی این مسجد کار کرده اند و البته این روند همچنان هم ادامه داد اما، اگر شما حتی از دید ساده ی خودتان هم از این مسجد بازدید کنید می توانید تا در آن آثار و بقایای موجود را که هنوز هم موجود است را ببینید که همه ی نشانه هایی که در خود دارند بیانگر این مطلب است که در مکان مسجد فعلی در دوران ایران باستان، آتشکده ای وجود داشته است که بعد از ورود اسلام به ایران و دوره ی ساخت مساجد به ایران این آتشکده با تغییراتی تبدیل به مسجد شده است و تغییر کاربری داده بوده است.

در بخش مرکزی و در محل ساختمان صلیبی چشم پوشی است که سازندگان آن را به شکل هندسی هشت ضلعی مختلف الاضلاع و با دهانه ‌ای به مساحت تقریبی ۳۱ مترمربع و ارتفاعی برابر با ۹ متر که روی آن پوشیده نیست، ساخته ‌اند. مسجد جامع ساوه به عنوان یک بنای کاملا باستانی و تاریخی علاوه بر این که دارای اهمیتی تاریخی است از زوایای دیگری دارای اهمیت بسیاری می باشد.

این مسجد از لحاظ مذهبی، معماری، نقاشی، کاشی ‌کاری و نیز تزئینات انجام شده در این مسجد همچون گچ‌ بری و خطوط کوفی و ثلثی بسیار ارزشمند می باشد. در بنای این مسجد می ‌توان ۳ دوره‌ ی تاریخی مختلف از جمله حکومت ساسانیان، قرون اولیه ‌ی اسلامی و همچنین دوران پادشاهی حاکمان صفوی را به وضوح مشاهده نمود.

تاریخچه ساخت

در دو گوشه ضلع جنوبی مسجد، ساختمانی است خشتی و گلی به شکل علامت بعلاوه، (متقاطع) که از وجود آتشکده در روزگار پیش از اسلام حکایت دارد. تا به حال به‌طور دقیق تاریخ بنای مسجد جامع ساوه تعیین نشده است، اما قدیمی‌ترین شیء که در این مجموعه پیدا شده، کتیبه‌هایی است که در سده ۴ هجری قمری نوشته شده‌اند؛ بنابراین این مسجد حداقل ۱۰۰۰ سال قدمت دارد.

مسجد جامع ساوه در طول تاریخ تغییرات زیادی کرده؛ گنبدخانه مسجد که یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های آن است، در سده‌های چهارم و پنجم در ضلع جنوبی بنا شده، مناره مسجد متعلق به سده ششم است و ایوان غربی در سده هشتم ساخته شده‌است. این مسجد مانند شهر ساوه در زمان حمله مغول آسیب‌های بسیاری دیده‌است.

این مسجد آن قدر در دوران های مختلفی مورد مرمت واقع شده است تا از شکل اولیه اش در آمده و به شکل امروزیش تبدیل شده است. تا به حال به صورت کاملا دقیق تاریخ بنای مسجد جامع ساوه تعیین نشده است اما با این حال قدیمی ‌ترین وسیله ای که که در این مجموعه پیدا شده، کتیبه‌ هایی است که در سده ی ۴ هجری قمری نوشته شده ‌اند و بر همین اساس حدس زده می شود که این مسجد حداقل دارای هزاران سال قدمت می باشد.

این مجموعه دارای یک کتابخانه ی بزرگ با قفسه های پر از کتاب دست نویس بوده است.این مجموعه محل نگهداری اشیای با ارزشی از جمله اسطر لاب و گوی و کتابهای خطی بوده اما متاسفانه تمام این مجموعه راسپاهیان مغول به آتش کشیدند.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای مسجد جامع ساوه به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 140
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای مسجد جامع ساوه به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای مسجد جامع ساوه به همراه پلان ها

دکمه بازگشت به بالا