دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان تهران

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای عباسی شهر ری به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای عباسی شهر ری به همراه پلان ها

کد:M 145

موقعیت کاروانسرای عباسی در بافت:

کاروان سرای عباسی در بافت تاریخی، شهرری واقع شده است این کاروانسرا در راسته خیابان حرم منتهی به بازار سنتی و حرم عبدالعظیم حسنی واقع است . این کاروانسرا از نوع چهار ایوانه بوده و شامل یک طبقه پیرامون حیاطی ۸ وجهی است . چهار ایوان آن در چهار وجه اصلی آن قرار گرفته اند و در جوانب ایوان ها حجره ها قرار دارند و اصطبل ها از چهار گوشه حیاط قابل دسترسی می باشند. مصالح آن سنگ رودخانه ی چهت پی سازی، ملات ماسه و آهک و آجر ختایی چهار گوش ) و ملات گل آهک می باشد از کاهگل هم برای عایق پشت بام استفاده شده است. این کاروانسرا از موقوفات آستانه حضرت عبدالعظیم است و هم اکنون در اجاره عده ای کسبه می باشد .

به گفته موذنی سرپرست کتابخانه حضرت عبدالعظیم حسنی کتیبه ای سنگی بالایی سردر ورودی وجود داشته و ایشان تاریخ ۱۰۲۷ را در سنگ خوانده که متاسفانه امروز مفقود گردیده است (نقل از میراث فرهنگی شهرری ). ضلع شرقی کاروانسرا تخریب شده است و سردر ورودی آن با طاقش فروریخته است بجز این طاق بقیه طاق های بنا مربوط به دوره اول می باشند این کاروانسرا حال حاضر بصورت انبار استان عبدالعظیم حسنی مودرد استفاده قرار می گیرد.

کالبدشناسی کاروانسرا

 

شیوه ساختمان و معماری کاروانسراها ، از روزگاران کهن تا به امروز دگر گونی بسیاری نیافته و معمولا سبک بنای آنها همان ایجاد باره بندها و اطاقهایی است که پیرامون حیاط محصور ساخته میشده است، ولی در طرح و خصوصیات هر کدام ویژگیهایی به چشم می خورد، چنانچه انواع ساباط ساده تا کاروانسراهای با طرحهای جالب معماری در سراسر ایران پراکنده است. در کالبد شناسی کاروانسرا رابطه فضایی بین عناصر بنا باید مورد بررسی قرار دهیم.

کاروانسرای شاه عباسی از زمان احداث آن (دوره صفوی ) در نزدیکی حرم شاه عبدالعظیم محل اطراق کاروان های حامل بار و زواری که به این مکان مقدس برای زیارت می آمدند بوده است مساحت کل آن ۱۸۵۶ متر مربع می باشد و درب ورودی سمت شرق خیابان حرم می باشد کاروانسرا دارای ۱۶ حجره و ۱۵ اصطبل و دو هشتی و 16 مغازه در ضلع غربی خیابان حرم می باشد.

ارتفاع طاق ها تا کف فعلی بطور تقریبی ۳ متر می باشد و دارای ۷۰ سانتی متر جان پناه می باشد عرض تقریبی تمام دهانه ها بطور تقریبی ۳ متر می باشد و ارتفاع سه طاق اصلی تا کف فعلى 6 متر می باشد در این کاروانسرا طاق بخش شرقی که وردی اصلی بنا هم در آن واقع است خراب و طاقی به جای آن ساخته نشده است طاق پوش های در سه طرف کاروانسرا مشابه همدیگر می باشند و در ضلع شرقی به دلیل خراب شدن لبه شرقی دارای طاق پوش رومی و تخت می باشند . این کاروانسرا در حال حاضر به ثبت میراث فرهنگی نیست و متولی آن خود آستان می باشد.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای کاروانسرای عباسی شهر ری به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 135
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای عباسی شهر ری به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای کاروانسرای عباسی شهر ری به همراه پلان ها

دکمه بازگشت به بالا