تازه های معماری جهان

پیوند معماری و محیط زیست در مکزیک

کاربرد مفاهیم پایداری و اهداف توسعه پایدار در جهت کاهش اتلاف انرژی وآلودگی محیط زیست در معماری، مبحثی به نام معماری پایدار را به وجود آورده است. در این نوع معماری، ساختمان نه تنها با شرایط اقلیمی منطقه خود را تطبیق می‌دهد، بلکه ارتباط متقابلی با آن برقرار می‌کند. بطوریکه بر اساس گفته ریچارد راجرز، «ساختمان‌ها مانند پرندگان هستند که در زمستان پرهای خود را پوش داده وخود را باشرایط جدید محیط وفق میدهندو بر اساس آن سوخت و سازشان را تنظیم می‌کنند».

1

پس از چندین سال که یک منبع غنی آب معدنی در منطقه Parque Urueta در مرکز شهر ایالت چیئوائوا کشور مکزیک بدون استفاده مانده بود، موسسه دانش‌آموزی هنر و معماری ISAD موفق شد آن را به یک محل تفریحی مناسب تبدیل کند.

2

این پروژه با عنوان «مجموعه‌ای از خلاقیت و تصورات ذهنی برای آینده‌ای درخشان» آغاز شد که بتواند ایده های معماری نو که برگرفته از خیالات و تصورات ذهنی است، به مخاطبان ارائه دهد. در واقع طرح ابتدایی این مجموعه تفریحی با هدف فرهنگ‌سازی درخصوص هم‌افزایی میان منابع طبیعی و هنر طراحی و معماری ویژه کودکان، مطرح شد که توانست در انتقال این مفهوم بسیار موفق عمل کند.

4

این منبع آب گرم شهری در یک فضای مدور محبوس و دیواره آن نیز با انواع جعبه های چوبی درهم فرو رفته، پوشانده شد. بنابراین برای اجرای این طرح کاملا از مصالح طبیعی همچون چوب استفاده شد تا هدف مورد نظر با حفظ تمام جزئیات در ذهن کودکان حک شود. همچنین حدود 40 گونه گیاهی در اطراف این پروژه کار شده تا به نوعی سبز بودن آن را نیز به نمایش بگذارد.

5

معماری این محوطه کاملا مطابق با شرایط زیست‌محیطی مانند زاویه تابش نور خورشید، وزش باد و تغییرات دمای هوا طراحی شده تا نیاز به استفاده از انرژی و سایر منابع مربوطه را به حداقل میزان ممکن برساند.

DCIM113MEDIA

6

طراحی استخرهای چندگانه، بکارگیری پمپ‌های آب سرد و گرم، استفاده از سیستم های تصفیه و بازیافت آب و گالن های رنگ تزئینی از دیگر مزیت‌های این مجموعه تفریحی به شمار می رود.

7

در آخر باید به این نکته اشاره کرد که کارگاه های آموزشی خلاقیت و نوآوری در معماری و محیط زیست مخصوص کودکان نیز در این مجموعه تفریحی برگزار می‌شود که به جذابیت آن دوچندان افزوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا