دانلود پروژه مرمت

پروژه مرمت و احیای سرای حاج علی قلی بازار زنجان

پروژه مرمت و احیای سرای حاج علی قلی بازار زنجان

کد:M 188

مطالعات وضع موجود
موقعیت قرار گیری
سرای حاج علیقلی از بناهای موجود در مجموعه بازار بالا می باشد. این سرا در ضلع شمالی راسته بازار قرار گرفته است و به راسته انگورانی متصل می شود. این سرا دارای ۵ در ورودی است ک دو در آن به میدان سمیع باز می شوند. دو در به میدان میوه فروشان و یک در دیگر در راسته بالاندوزها واقع شده است.


تاریخچه مجموعه
طبق اظهارات کسبه سرا زمان ساخت بنا به سال ۱۳۰۷ ه ق بر می گردد. البته با توجه به زمان ساخت سراهای بازار، احتمالا زمان تاریخ آن به پیشتر از این تاریخ می رسد. همچنین کتیبه ای در سر بنا نصب شده که تاریخ ساخت و یا مرمت بنا را ۱۳۴۵ هجری قمری معرفی می کند. نام این سرا بنام مالک آن حاج علیقلی نام گذاری شده است.


توصیف معماری
ورودی ها
این سرا که با مساحت ۴۱۰۰ یکی از بزرگ ترین و برترین سراهای بازار زنجان می باشد، در یک طبقه و به صورت رواق دار شکل گرفته است.
این سرا دارای ۵ ورودی می باشد. ورودی اصلی آن بر روی محور اصلی بنا و عمود بر راستای اصلی و به صورت شمالی – جنوبی می باشد که از ۴ چشمه طاق کلمبو و ۸ حجره تشکیل شده است.
هم چنین به موازات این ورودی نیز در جبهه ی جنوب غربی و عمود بر راسته ی اصلی، ورودی دیگری با ۴ چشمه طاق کلمبه و ۸ حجره قرار گرفته است.


به موازات راسته ی اصلی و به صورت شرقی غربی دالانی دیگر قرار دارد، که بصورت ورودیی در گوشه ی شرقی و جنوب حياط واقع گشته که در دو طبقه با سقف تیر پوش چوبی است. این ورودی دارای پنجره های چوبی زیبایی از دوران قدیم با ۴ حجره می باشد. این دالان به اسم راسته امامزاده معروف است). طبقه بالا نیز به صورت نیمه متروکه و دارای ۴ حجره است.
هم چنین دالان دیگری که به صورت شرقی- غربی و در گوشه ی غربی و جنوب حياط واقع گشته و دارای ۴ چشمه طاق کلمبه می باشد که با شیبی به سوی میدانی کشیده شده این دالان به اسم حاج سید کاظم معروف می باشد). دالان دیگری به موازات همين دالان در بخش غربی و در گوشه ی شمالی قرار گرفته که دارای ۴ چشمه طاق کلمبه و ۸ حجره می باشد.
ایوانها
این سرا که یکی از بزرگ ترین و زیباترین سراهای بازار می باشد دو ایوانه بوده که محور اصلی آن در جهت شمالی- جنوبی و عمود بر راستای اصلی قرار گرفته است.
در پشت هر یک از ایوانها سر در زیبایی با آجرکاری دیده می شود که با تزئینات کاشی پوشانده شده و تأکید بر آن را بیشتر می نماید، اما در حال حاضر ایوان شمالی به حجرهی آن اضافه گردیده و دارای یک در شیشه ای می باشد. ورود به حجره های حیاط با دو پله امکان پذیر می باشد که حجره ها خود دارای طاق آهنگ و طاقچه هایی در آن می باشند.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای سرای حاج علی قلی بازار زنجان

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 145
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای سرای حاج علی قلی بازار زنجان،پروژه مرمت و احیای سرای حاج علی قلی بازار زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا