دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان آذربایجان شرقی

پروژه مرمت و احیای سرای خواجه ملکم مراغه

پروژه مرمت و احیای سرای خواجه ملکم مراغه

کد:M 189

سرای خواجه ملکم
سرای خواجه ملکم یکی از چندین سرای جالب و زیبای شهرستان مراغه است که خوشبختانه طی سالیان متمادی در برابر ناملایمات روزگار تا حدی خود را حفظ نموده و به حیات خود ادامه می دهد. سرای خواجه ملکم بین خیابان خواجه نصیر و میدان مصلا، در محله سالار خانه واقع شده است. این بنا در مرکز بافت تاریخی مراغه در محله بازار و در راسته بازار سنگی واقع شده است و بنایی ارزشمند از اواخر دوره قاجار محسوب می شود. این سرا به همراه چندین سرای دیگر همچون سرای حاج عباس علی، سرای ارامنه، سرای سنگی، سرای متولار، سرای خامنه، سرای روح زنده و… در امتداد راسته بازار سنگی که به صورت خطی ساخته شده است یکی از مراکز مهم اقتصادی مراغه را تشکیل می دهند. اگر چه برخی از این سراها به دلیل وضعیت نامناسب کالبدی خود و برخی تغییر جهت های اقتصادی اجتماعی، رونق و کاربری خود را از دست داده و هم اکنون در معرض زوال و نابودی قرار گرفته اند.

ولی برخی از آنها از جمله سرای خامنه، سرای خواجه ملکم، سرای متولار و سرای حاج عباس على، هنوز نقش پررنگی در مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه ایفا می کنند. بنا به گفته صاحبان قدیمی حجره ها، کاروانسرا) سنگ نوشته ای در زیرزمین قسمت جنوبی وجود داشته که تاریخ بنا را ۳۰۰ سال پیش نشان می دهد، که اگر این موضوع صحیح باشد قدمت بنا به دوره صفوی باز می گردد ولی متأسفانه امروزه روی آن با سیمان پوشانده شده است. این بنا به نام آقای ملکم آفتاندینان معروف به خواجه ملکم که شخصی ارمنی و تاجر بوده ثبت شده است و بنا نیز به نام ایشان معروف است.


موقعیت سرای خواجه ملکم
موقعیت بنا در تصاویر قدیمی
موقعیت کاروانسرا در بافت مرکزی شهر و قرار گرفتن بازار قدیمی مراغه و دیگر کاروانسراهای شهری در مجاور آن، بر اهمیت آن در گذشته می افزوده است و وجود کاروانسرای شهری در این مکان را توجیه پذیر می کند.
شناخت معماری بنا
دوره های شکل گیری بنا
با مقایسه این سرا با سراهای ساخته شده در دوره قاجار همچون سرای خامنه ای و متولار و سبک معماری مشابه این بنا با بناهای ذکر شده این نتیجه حاصل می شود که فن و شیوه ساخت قسمت اصلی بنا به قاجاریه بر می گردد و با توجه به مطالعات میدانی صورت گرفته، قسمت های مشخص شده در شکل در دوره پهلوی بازسازی شده است.
تنها قسمت باقی مانده از دوره قاجار در شکل به رنگ قرمز نشان داده شده است. تقریبا این قسمت نسبت به قسمت های دیگر اصالت خود را بیشتر حفظ کرده است و کمتر دست خوش تغییرات شده است. بقیه قسمت ها با توجه به مطالعات میدانی صورت گرفته و مقایسه تطبیقی با بناهای دوره پهلوی و سبک معماری دوره پهلوی این نتیجه حاصل می شود که از دوره پهلوی به جای مانده و تا حدی دست خوش تغییرات شده است. همچنین قسمتی از بنا به طور کلی بازسازی شده است و طرح بازسازی شده کاملا متفاوت با معماری اصلی بنا و ناهماهنگ با دیگر قسمت ها است که در شکل این قسمت به رنگ سبز نشان
داده شده است.


کاربری سرا در گذشته
پیران و کاسبان قدیمی درباره این بنا این طور نقل می کنند: «در قدیم فعالیت عمده ای که در این سرا صورت می گرفت مربوط به پاک کردن، بسته بندی و فروش سبزه (انگور خشک شده بود. روستائیان از روستاهای اطراف سبزه و خشکبار را به بازار آورده و در قسمت مرکزی این سرا که به بارانداز معروف بود مستقر میشدند و به فروش محصولات خود میپرداختند؛ و حجره ه داران بعد از خرید محصولات از روستاییان در حجره های خود به فروش این محصولات به صورت عمده یا جهت صادر
کردن به کشورهای همسایه مانند پاکستان، روسیه و … میپرداختند. در این مکان قسمتهایی جهت آویزان کردن سبزه ها جهت خشک شدن و فروش تعبیه شده بوده است که در حال حاضر نیز در برخی قسمت ها باقی مانده است.»
شناخت مصالح بنا
عمده مصالحی که در این سرا بکار گرفته شده است عبارت اند از: سنگ (قلوه، لاشه، تراش)، آجر، چوب، کاه گل، آهک.
در پی کاروانسرا مانند بیشتر بناهای مشابه در این منطقه از قلوه سنگ و شفته آهک استفاده شده است. در قسمت ساخته شده در دوره قاجار در ساخت جرزهای بنا که مستقیما با خاک در تماس هستند تا ارتفاعی که رطوبت و عوامل بیرونی با بنا در تماس باشد سنگ بکار رفته است. همچنین از سنگ های تراشیده شده در ساخت ازاره ها نیز استفاده فراوان شده است.
سنگ های بکار رفته در این بنا از سینجان که منطقه ای در نزدیک شهر است تهیه می شده است که خود نیز به سنگ سینجان معروف است. قابل ذکر است که از سنگ در ساخت سر ستون و پایه ستون های چوبی نیز بهره گرفته شده است.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای سرای خواجه ملکم مراغه

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 155
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای سرای خواجه ملکم مراغه،پروژه مرمت و احیای سرای خواجه ملکم مراغه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا