دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان اصفهان

پروژه مرمت و احیای سرای دالان دراز بازار اصفهان به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای سرای دالان دراز بازار اصفهان به همراه پلان ها

کد:M 149

شناخت بنا

تاریخچه بنا (اطلاعات میدانی): سرای دالان دراز در بازار اصفهان در راسته نیم آورد و نزدیک به محله هارونیه قرار دارد؛ ساخت این بنا مربوط به اوایل دوره قاجاریه است و معماری آن بسیار شبیه معماری صفوی است، مصالح اصلی و اولیه بنا خشت و ملات گل به همراه اندود کاهگل است. در کل بیش از ۵۰ حجره در این سرا وجود دارد که حدود ۲۰ حجره جهت انبار بازاریان مورد استفاده قرار می گیرد و بقیه
حجره ها نیز خالی و بلا استفاده است و شاید این بدون استفاده ماندن آنها به جهت تخریب سقفها و دیوارهای آنها باشد و به طور کلی باید گفت این حجرهها غير قابل استفاده هستند. به واسطه سر در ورودی بلند آن شترها به همراه کاروان هایی که از شهرهای یزد، تبریز و اطراف اصفهان وارد شهر می شده اند و بار اغلب آنها پارچه های دستبافت نخی (لنگ، چادر شب) بوده است، وارد سرا و بار و اجناس آنها در حیاط سرا تخلیه و در حجره های طبقه همکف انبار می شده است و برای چند روزی شترها در حیاط بهار بند و کاروانیان در حجرههای طبقه اول اسکان می یافتند. از مشاهدات انجام شده در حجرههای طبقه اول و وجود بخاری های دیواری و طاقچه های متعدد در آنها می توان به این نتایج دست یافت که محلی برای استراحتگاه مسافران و بازرگانان بوده است. با توجه به پیشینه گفته شده از سرا، امروزه نیز کالاهای انبار شده در سرا، حوله، پتو و پارچه های نخی می باشند.


وجه تسمیه بنا :

سراها در بازار اصفهان به نامهای خاصی شهرت دارند که ریشه در گذشته آنها دارد، برخی با نام سازنده و بانی آن، برخی دیگر به نام تجاری که در آن رفت و آمد داشتند، برخی به نام کالای خاصی که در آن مورد معامله قرار می گرفت و برخی دیگر مانند سرای دالان دراز بخاطر نوع معماری آن نامگذاری شده اند و به علت ورودی طویل آن ( حدود ۲۸ متر)، که بلندتر از دالانهای مشابه در سراهای بازار است، به این نام خوانده می شود. این دالان، مسقف و با طاق چشمه هایی پوشیده شده، در حال حاضر ۳ متر از سقف ورودی دالان تخریب شده است. این سرا به مانند سایر سراهای بازار اصفهان دارای حیاط بزرگی است که در اطراف آن (هر چهار طرف) حجره ها به صورت منظم قرار گرفته اند، در گوشه جنوب شرقی حیاط دالان دیگری وجود دارد (۱۶ متر) که حیاط اصلی را به بهاربند سرا متصل می کند.


مالکیت بنا:

طبق مدارک به دست آمده و وقفنامه (سال ۱۲۵۱ هجری قمری) موجود که در دسترس قرار دارد مالک اولیه، (شش دانگ) بنا، متعلق به محمد مهدی ابن میرزا محمد کاظم سر خط نویس بوده که دو دانگ از شش دانگ آن را وقف مسجدی به نام مهدی کرده است؛ در دوره های بعدی بعد از قاجاریه) به علت مفقود شدن سند وقف نامه، با سند سازی های جعلی این سرا به آقایان رضا صلاحی اصفهانی (۴دانگ) و محمود بارانیان کثیر (۲ دانگ) واگذار شده و پرونده آن در شهرداری ناحیه 3 اصفهان مربوط به سال ۱۳۴۹ موجود می باشد. طبق گفته آقای عباس صلاحی این سرا در حدود ۶۰ سال پیش متعلق به آقایی معروف به فخرالاشراف(تاجر پنبه و پارچه) بوده است که منزل ایشان نیز (کنار سرا) هنوز با دو بادگیر بلند موجود می باشد، البته این منزل در حال حاضر به نام محمد تقی لباف در سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است؛ و در آن زمان، دایی آقای عباس صلاحی و پدر ایشان سرای دالان دراز را از فخرالاشراف خریداری کرده اند، بعد از فوت آقایان صلاحی و بارانیان، ورثه ایشان، در اوایل دهه شصت هجری شمسی یک دانگ از سرا را به آقای محمد حسن عبدیزدان و ۵ دانگ آن را به آقای رجب علی ابراهیمیان فروخته اند؛ در سال ۱۳۶۸ هجری شمسی آقای ابراهیمیان سهم ۵ دانگ خود را وقف بیت رهبری و آیت الله غیوری نماینده امام در هلال احمر می نماید و سپس در سال ۱۳۷۹ آقای ابراهیمیان فوت می کنند و ورثه ایشان و حتی آقای عبدیزدان نیز اقدامی در جهت کسب اجاره از حجره داران نکرده اند. در سال ۱۳۷۳ تعدادی از حجره داران و ورثه، طی نامه ای به شهرداری تقاضای مجوز برای تخریب و احداث بنا میکنند ولی مجوز لازم صادر نمی شود و بعد از آن نیز هیچ اقدام مرمتی در سرا انجام نشده است و در طی این سالها به علت نبود صاحبان بنا و نظارت نداشتن اداره اوقاف و میراث فرهنگی، صدمات جبران ناپذیری به سرا وارد شده است.


مسیر دسترسی به سرای دالان دراز:

سرای دالان دراز به خاطر موقعیت مکانی ویژه ای که در بازار اصفهان دارد، از چند مسیر قابل دسترسی است، به گونه ای که هم از داخل بازار و هم از خیابانها و کوچه های مجاور بازار به راحتی می توان به آن وارد شد.


معماری بازار از یکسری قوانین خاص پیروی می کند و در بازار اصفهان این قوانین قانونمندتر اجرا شده است. یکی از این خصایص خطی بودن بازار است به این معنا که بازار در امتداد یک خط شکل می گیرد، و سپس راسته های فرعی به موازات و یا عمود بر راسته اصلی بنا می شود. محلات مسکونی در جوار راسته اصلی ساخته نمی شده و در امتداد راسته ها کوچه هایی به چشم می خورد که دسترسی به بازار را از تمامی نقاط شهر فراهم کرده است. سراهای ساخته شده در بازار که محلی برای ورود کالا، از شهرهای دور و نزدیک می باشد اکثرا در نزدیکی کوچه های میان بازار ساخته می شده است، زیرا ورود چهار پایان به داخل بازار مزاحمتهایی را برای حجره داران و خریداران ایجاد می کرده است، سرای دالان دراز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در نزدیکی دو کوچه میان بازار بنا شده است که عبور مرور کاروانیان به آن، به راحتی و بدون مزاحمت برای افراد انجام شود و جالب این که این کوچه ها از دو دروازه مختلف شهر، کاروانیان را به درون سرا هدایت می کرده اند، دروازه حسن آباد و دروازه طوقچی.

 

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای سرای دالان دراز بازار اصفهان به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 168
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای سرای دالان دراز بازار اصفهان به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای سرای دالان دراز بازار اصفهان به همراه پلان ها

دکمه بازگشت به بالا