دانلود پروژه مرمت

پروژه مرمت و احیای قلعه سردار اسعد بختیاری

پروژه مرمت و احیای قلعه سردار اسعد بختیاری

کد:M 191

قلعه جونقان در میانه شهر فعلی جونقان و در محوطه ای موسوم به شهرداری جونقان قرار گرفته است. قلعه فعلی قلعه جونقان در حال حاضر بنایی است کوشک مانند در میانه محوطه ای که از دو سو توسط خیابانهای اطراف در غرب و جنوب احاطه شده است و جهت چرخش بنا رو به روی راستای شمال غرب به جنوب شرق می باشد. آنچه از تاريخه بنا استنباط می شود و تصاویر تاریخی و عکس های قدیمی نیز به آن تاکید دارند بنای فعلی را بخشی از یک مجموعه مفصل تر می دانند که در واقع هیات قلعه بودن بیشتر شامل می شده شامل دیواری مستطیل شکل در چهار سو( که اینک بجای آن نرده نشسته و بر جک هایی در اطراف و عمارت هایی در اطراف دیوار که حیاط مرکزی آن عمارت فعلی را در خود جای می داده و در واقع همان تعریف قلعه را شامل می شده است که فعلا تنها عمارت قلعه آن باقی است. عمارت میانی در فرمی کوشک مانند در دو طبقه احداث گردیده است.

طبقه پایین آن نسبت به سطح فعلی محوطه یک متر پایین نشسته و دیوار های آن در خاک اطراف فرو رفته اند. طبقه پایین شامل اطاقها و راهروهای اطراف بوده و توسط دو فقره پلکان در خارج و داخل بنا با طبقه بالا ارتباط می یابد که بعدا به تفصیل در کیفیت فضای آن بحث خواهد شد. طبقه بالا نیز از الگوی کلی طبقه پایین در چیدمان فضاها پیروی می نماید. با این تفاوت که راهروهای اطراف دیگر مسیرهای پوشیده محور نیستند بلکه با ستونهای سنگی اطراف تجهیز گشته و فضاهایی به مراتب با اهمیت تر را در خود جای داده است.


آنچه پیرامون تاریخچه بنا و مالکیت ساخت آن معلوم است تعلق مالکیت اولیه بنا به سردار اسعد دوم بختیاری( علیقلی خان سردار اسعد ) که در تمامی منابع که پیشتر آمد به وضوح ذکر شده و کسب معماری آن بر خلاف تاکید بسیاری از منابع نه اقتباس منفرد از کاخ های اروپا بلکه مانند بسیاری دیگر از ابنیه همدوره آن در اواخر قاجار متاثر از ابنیه اروپایی مطابق معماری ابنیه دولتی معمول آن دوره است که بعدا به تفصیل در کیفیت آن بحث خواهد شد. آنچه پیرامون کیفیت تقسیم فضای بنا می توان ذکر کرد محوطه متشکل از مجموعه ای از بناها بوده که از این میان اصلی ترین بنای آن کوشک میانی بوده که طبقه فوقانی آن شامل اطاقهای شاهنشین بوده و کاربری آن جنبه تشریفات و خصوصی دارد و طبقه زیرین بخش خدمات و بایگانی را در خود جای می داده است سایر ابنیه اطراف نیز احتمالا فضاهای خدمات كل مجموعه شامل سرباز خانه ، اصطبل ، انبارها و غیره بوده است .
طرح سازه ای با ترکیبی از معماری ایرانی در سازه ای از خشت و آجرو پوششی از گالوانیزه در بام با سیستم خرپا در واقع تاثیر پذیرفته ای از بسیاری ابنیه همدوره پایتخت است. در مورد کیفیت تزئینات بکار رفته در بنا آنچه فهرست و قابل اشاره است ترکیبی است از المانهای کلاسیک اروپائی با اجرای ایران در آثار سنگی و مفاهیمی ایرانی با تاثیرات غیر ایرانی در سایر جزئیات می باشد. که در ادامه به تفصیل شرح داده خواهد شد.


معرفی فضاهای قلعه جونقان: برای شناخت فضاهای قلعه جونقان در زمان حیات اطلاعات ما خلاصه می شود در شرح هایی که پیش از این از قلعه جونقان در منابع مکتوب آمده و نیز تعدادی تصویر قدیمی مربوط به زمان زنده بودن مجموعه و همچنین یک تصویر هوایی از سال ۱۳۶۵ که حدود کلی قلعه را پیش از تخریب و تفکیک نمایش می دهد. بر اساس اطلاعات موجود و برای بدست آوردن شمائی کلی از وضع قدیم بنا یک تصویر سازی عمومی از بناتهیه شد که البته کاملا شماتیک می باشد و برای بدست آوردن اطلاعات واقعی نیاز به عملیات باستان شناسی می باشد . فضاهای بسته مجموعه شامل برجها، ورودی ،عمارت های خدماتی در اطراف و کوشک مرکزی می شود . و فضاهای باز مجموعه شامل محوطه سازی های چهار باغ ورودی، حوض سنگی، فضاهای سبز شرقی و غربی و چهار باغ پشتی میشود.

 

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای قلعه سردار اسعد بختیاری

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 145
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای قلعه سردار اسعد بختیاری،پروژه مرمت و احیای قلعه سردار اسعد بختیاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا