دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان سمنان

پروژه مرمت و احیای آرامگاه شیخ علاالدوله سمنانی به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای آرامگاه شیخ علاالدوله سمنانی به همراه پلان ها

کد:M 169

موقعیت بنای آرامگاه شیخ علاالدوله سمنانی

آرامگاه و خانقاه شیخ علاءالدوله سمنانی این بنا در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی سمنان در صوفی آباد از دهستان لاسگرد واقع و مدفن «شیخ ركن الدين علاء الدوله احمد بن محمد بیابانکی» (متولد ۶۵۹ – متوفی ۷۳۹ هق) می باشد.

پلان کلی آرامگاه شیخ علاالدوله سمنانی

در متون و مدارک قدیمی آمده که بنای این آرامگاه به دستور عماد الدين (جمال الدين عبدالوهاب وزیر سلطان محمد خدابنده از خشت خام بنا گردیده و سپس شیخ خانقاهی بر آن افزود .بنای این خانقاه و آرامگاه به علت عدم استحکام و بی توجهی روبه ویرانی نهاده است. به طوری که به جز دو جرز ایوان در سال ۱۳۵۶، بقیه آن ویران شده بود، تا دوره اخیر که بعضی از قسمت های آن بازسازی گردید.

معرفی معماری ساختمان آرامگاه شیخ علاالدوله سمنانی

ساختمان اصلی آرامگاه دو قسمت است: قسمت اول مربعی شکل به ضلع ۱۰ متر است، که گنبد عظیم را نگاهداری می کرده است. چهار ورودی به چهار طرف دارد هم اکنون این گنبد فرو ریخته است و در چهار طرف این محوطه راهروها و اتاقهای متعددی ساخته شده است. دو اطاق به عنوان نماز خانه و احتمالا كتابخانه و در جنوب گنبد دو اتاق مدرس و چند معتکف گاه (چله خانه). به احتمال قریب به یقین دخمه هایی که در این قسمت از ارتفاع بسیار کم و طول نسبتا بلندی برخوردارند، چله خانه هایی بودند که به صورت نشسته مورد استفاده قرار می گرفته که محل – هایی برای گذاشتن شمع داشته است.

پلان های اطراف مقبره شیخ علاالدوله سمنانی

در چهار طرف محوطه اصلی بنا، راهروها و اتاق های متعددی ساخته شده است و گفته می شود که مزار عماد الدين عبدالوهاب» بانی این بنا که به آن اشاره شد در داخل این قسمت قرار داشته است که در حال حاضر اثری از آن مشهود نیست.در قسمت آرامگاه، ایوانی بلند و رفيع قرار دارد که رو به مشرق واقع است، از آجر ساخته شده و عبارت از ده جرز آجری بلند به ارتفاع حدود ۸ / ۵ متر مشتمل بر دو طاق نمای تیزه دار آجری و بدون تزئین است. ایران دارای طاق بزرگی بوده که فرو ریخته است .

بناى خانقاه و آرامگاه این عارف مشهور که بازماندهٔ معمارى اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم است، به علت نداشتن استحکام و بی‌توجهی رو به ویرانى نهاد، به‌طوری‌که به‌جز دو ستون ایوان، بقیهٔ بنا منهدم شد. البته اداره کل میراث فرهنگى استان سمنان، قسمت‌هایی از بنا را بازسازى کرده است.

نمای آرامگاه شیخ علاالدوله سمنانی

قسمت اول و اصلى آرامگاه، محوطهٔ مربع شکلى به ضلع هفت متر است که گنبد عظیم بقعه، بالاى آن قرار دارد و در چهار طرف این محوطه راهروها و اتاق‌های متعدد ساخته‌شده است. مزار عمادالدین جمال‌الدین عبدالوهاب بانى این بنا در داخل این قسمت قرار دارد که در حال حاضر اثرى از مرقد دیده نمی‌شود.

قسمت دوم، ایوان رفیع و بلند آرامگاه است که رو به مشرق قرار دارد و از آجر ساخته‌شده و عبارت از دو جرز آجرى بلند به ارتفاع تقریباً 8.5 متر است و مشتمل بر دو تاق نمای تیزه دار آجرى بدون تزئین است. مزار شیخ که در بیرون ایوان و بر صفحه‌ای بزرگ واقع‌شده است داراى 1.60 متر طول و 1.10 متر عرض و 70 سانتی‌متر بلندى مشتمل بر دو سنگ‌قبر است. اشعارى بر سنگ مزار حجاری‌شده است.

روى قبر شیخ علاءالدوله، نرده‌ای آهنین و سقف دار برپاشده که قبر را نسبتاً از اشعهٔ سوزان آفتاب کویر حفاظت می‌کند.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای آرامگاه شیخ علاالدوله سمنانی به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 154
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای آرامگاه شیخ علاالدوله سمنانی به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای آرامگاه شیخ علاالدوله سمنانی به همراه پلان ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا