دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان مازندران

پروژه مرمت و احیای خانه حیاتی ساری

پروژه مرمت و احیای خانه حیاتی ساری

کد:M 237

ساری (دربارهٔ این پرونده تلفظ راهنما·اطلاعات) از پرجمعیت‌ترین شهرهای شمال و پایتخت پیشین ایران، مرکز استان مازندران و شهرستان ساری است. این شهر پرجمعیت‌ترین و بزرگترین شهر استان مازندران و از بزرگترین شهرهای شمال کشور به‌شمار می‌رود. ساری همچنین یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود.
به مردم اهل ساری، سارَوی گفته می‌شود. شهر ساری واقع در کوهپایه‌های رشته کوه البرز دارای دو ناحیه دشتی و کوهپایه‌ای می‌باشد و ارتفاع آن تا ۵۴ متر بالاتر از سطح دریا می‌باشد. آب و هوای شهر ساری در تابستان‌ها معتدل و مرطوب و در زمستان‌ها نسبتاً سرد و خشک است. این شهر با برخورداری از کوه، جنگل و دریا معمولاً دارای آب‌وهوای معتدل و مرطوب است. گرچه در مقایسه با سایر شهرهای مازندران، ساری هوای ملایم‌تری دارد، ولی طبق آمار سال‌های اخیر، بارندگی در ساری کاهش یافته‌است.


خانه حیاتی
خانه مورد نظر در بافت کاملا قدیم ساری، محله مسجد جامع یا چاله مسجد میباشد. بنا مسکونی بوده و مربوط به یکی از علمای ساری به نام حاج آقا حیاتی بوده است.قدمت بنا به اوایل قاجار برمیگردد.موقعیت خانه در شهر ساری در نقشه زیر مشخص شده است.
بررسی معماری بنا
معماری این خانه همانند خانه های دیگر متاثر از معماری زمان خود(قاجاریه) بوده است. ورودی این خانه برخلاف خانه های دوره قاجار بدون سردر می باشدو حیاط پایین تر از سطح پیاده رو می باشد. این خانه از دو بخش تشکیل یافته است که بخش اول مربوط به دوران قاجاریه می باشد و بخش دوم که بعدها الحاق شده است احتمالا مربوط به دوره پهلوی می باشد.
بخش اول از سه اتاق در راستای هم تشکیل شده است که هرکدام به وسیله دری به هم مرتبط می شوند.اتاق میانی به عنوان هسته مرکزی عمل می کند و در گذشته به عنوان پذیرایی استفاده می شده است. به نظر می رسد زیرزمین خانه به عنوان آشپزخانه بوده است که در حال حاضر قسمتی از آن تخریب شده و هیچ استفاده ای از آن نمی شود.


بخش دوم از یک اتاق در همکف و یک اتاق در طبقه بالای آن که به وسیله پله هایی به آن می رسد تشکیل شده است. پله های این بخش نسبت به بخش های دیگر آسیب زیادی دیده است. بیشترین آسیب های معماری در این خانه به دلیل رطوبت و بارش باران بوده است.
مصالح بنا
در این بنا نیز از مصالح بوم آوردی همچون چوب.کاهگل.و…..استفاده شده است. هم چنین از مصالحی نظیر سنگ.ساروج.آهک.سیمان وگچ نیز استفاده شده است.


قوس به کار رفته در بنا
قوس باریکه ای است که بین دو پایه یا دو دیوار اجرا می شود و وزن تاق و سقف را به پایه ها منتقل می کند. نقش باربر ندارد. در معماری ایران برای خنثی کردن رانش و تضمین تعادل قوس روش های زیر را استفاده می کنند:سنگین کردن تکیه گاه قوس، استفاده از مهار چوبی، استفاده از پشت بند.
در خانه حیاتی قوس های زیادی به کار نرفته است و فقط در حیاط خانه است که قوس میبینیم. تمام قوس های حیاط پنج او هفت تند می باشند.

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای خانه حیاتی ساری
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات:105
حجم فایل:30 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای خانه حیاتی ساری،پروژه مرمت و احیای خانه حیاتی ساری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا