دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان یزد

پروژه مرمت و احیای خانه صدرالفضلا اردکان

پروژه مرمت و احیای خانه صدرالفضلا اردکان

کد:M 205

این خانه یکی از خانه‌های تاریخی اواخر دوره قاجار اردکان قلمداد می‌‌شود، «صدرالفضلا» یکی از رجال مشهور 100 سال اخیر در اردکان بوده است، خانه تاریخی صدرالفضلا در مجموعه‌ای به همین نام که یکی از مجموعه‌های تاریخی زیبا و مهم در طول تاریخ اردکان است، در بافت تاریخی محله چرخاب واقع شده است.

یکی از ویژگی‌های مهم این خانه، سه جبهه‌ای بودن آن است که این نوع معماری که شامل زمستان‌نشین، تابستان‌نشین و پاییز‌نشین می‌باشد، به معماری اردکانی مشهور است.

دربند صدرالفضلا

این دربند کوچه‌ای مسقف با درب ورودی است که داخل خود چند خانه را جای داده، و به خاطر وجود خانه صدرالفضلاء حاکم شهر اردکان به این نام خوانده می‌شود. ایوان ورودی با یک طاق‌نمای فرنگی و گچ‌بری و کاشی‌های نما، جلوه زیبایی به دربند بخشیده و آن را زیباترین دربند اردکان شناسانده است؛ دربی بزرگ و زیبا در ورودی آن قرار داشته که امروز فقط چارچوبی از آن به یادگار مانده است. وجه تمایز دیگر این دربند محوطه ی اختصاصی روبروی آن است که اصطلاحاً به آن «میدونگ» گفته می شد و محلی برای نگهداری مرکب میهمانان و اجتماع نوکران بوده است. این بنا به شماره ۱۱۶۲۰ به تاریخ ۲۴/۱۲/۸۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

معرفی عملکردی فضاها:

حیاط در خانه‌های قدیمی مرکز و قلب ساختمان بوده است. حیاط مرکزی همراه با ایوان در هر سمت، ویژگی بود که از گذشته‌های دور در معماری ایرانی به چشم می‌آمد.

همچنین حیاط محلی برای برگزاری مراسم مختلف نظیر مراسم مذهبی، عروسی و تجمع اقوام بود. معمولاً چهار گوش بوده. ابعاد حیات را تعداد و عملکرد فضاهای اطراف آن تعیین می‌کنند. هر حیاط معمولاً یک حوض و چند باغچه دارد که بسته به شرایط مختلف محلی نظیر آب و هوا و عوامل فرهنگی اشکال متفاوتی می‌یابد.

تالار عموماً فضائی بود با تزئینات بسیار زیبا و پرکار که در کنار اتاق‌های ساده زندگی در خانه‌های سنتی کاملاً مشهود بود. تالار با گچبری، آئینه‌کاری، نقاشی روی گچ، مقرنس و با نقاشی روی چوب تزئین می‌شدند.

نشیمن،‌ اتاق‌هائی بودند که نسبت به تالار اهمیت کمتری داشتند و از اتاق‌های ساده مهمتر بودند. نشیمن، محل تجمع افراد خانواده و مهمان‌های بسیار نزدیک به حساب می‌آمد این عناصر از نظر تزئینات بسیار ساده بودند.

آشپزخانه معمولاً مربع یا مستطیل و نزدیک آب انبار و چاه آب ساخته می‌شد. در درون آشپزخانه، محلی برای پخت و پز، ذخیره چوب و تنور پخت نان و در درون دیوار آن تاقچه‌ای برای قرار دادن ابزار آشپزی و غذا تعبیه می‌شده است.

توالت و حمام معمولا در سطح پایین‌تری قرار می‌گرفتند. این عمل به دلیل سهولت در استفاده از آب و زهکشی آن و همچنین گرمای آن انجام می‌شد. حمام به دو بخش تقسیم می‌شد؛ یکی برای تعویض لباس (سر بینه) و دیگری برای شست وشو (گرم خانه).

جغرافیا و اقلیم:

شهر اردکان در طول جغرافيايي 53 درجه و 48 دقيقه شرقي و عرض جغرافيايي 32 درجه و 20 دقيقه شمالي واقع شده است. اردکان بر سر راه تهران به كرمان و بندرعباس واقع شده كه اين راه از مركز شهر (جاده سنتو يا دكتربهشتي) ميگذرد و در قلب كوير مركزي ايران جاي دارد. موقعيت قرارگيري شهر در دشت يزد-اردكان مي باشد. در قسمت غربي شهر آبادي هاي دهستان عقدا، در قسمت جنوبي دهستان بفروئيه ميبد ، در قسمت شرقي دهستان زرين قرار دارند.شهر اردكان از جنوب به شهر ميبد، از شمال به باغات پسته، از غرب به زمين هاي زراعي و از شرق به خانه باغهاي معدودي محدود ميشود. مساحت شهر اردكان 2868 هكتار است. فاصله هوايي شهر اردكان تا تهران 446 كيلومتر، فاصله زميني شهر تا يزد 60 كيلومتر و تا ميبد 10 كيلومتر است.از نظر توپوگرافی، بخش عمده شهرستان با خط تراز تقريبي 1500 متر محدود مي شود. تنها حدود 5% مساحت شهرستان كوهستاني بوده و ارتفاع متوسط شهرستان از سطح دريا 1234 متر است. در محدوده شهرستان بلندترين نقطه ارتفاعي مربوط به كوه خوانزا با ارتفاع 3158 متر است. بلندي شهر اردكان از سطح دريا 1035 متر است.

———————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای خانه صدرالفضلا اردکان
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 54
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای خانه صدرالفضلا اردکان،پروژه مرمت و احیای خانه صدرالفضلا اردکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا