دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان فارس

پروژه مرمت و احیای خانه عطروش شیراز

پروژه مرمت و احیای خانه عطروش شیراز

کد:M 195

 موقعیت قرار گیری خانه عطروش
منزل عطر وش واقع در خیابان لطفعلی خان زند، در یکی از محلات قدیمی شهر شیراز به نام محله اسحاق بیگ و در کوچه ای به نام زنجير خانه قرار دارد. در این قسمت، ابتدا سعی شده است تا به منظور آشنایی بیشتر با بافت بنا، مختصری در رابطه با محلات شیراز در عهد قاجار توضیح داده شود.
بعد از مرگ کریم خان و بر افتادن خاندان او خرابی هائی که بر اثر لشکر کشی ها وارد آمد و ویرانی های عملی که به فرمان آقا محمد خان صورت گرفت و انتقال پایتخت به تهران، شیراز از اهمیت افتاد و به صورت یکی از شهر های درجه دوم در آمد. حصار زیبایی که کریمخان از سنگ و آجر و گچ بر آورده بود، با تیشه ی بیداد قاجاریان در هم ریخت و خندق عميق آن را با گل انباشتند ولی هنوز هم در وازه ها به جای خود باقی بود. اسکات و رینگ می نویسد: شهر دارای شش دروازه است. گرچه نام این دروازه ها را ذکر نکرده است ولی چون تا اواخر قاجار دروازه های مذکور وجود داشت، اسامی آنها به این شرح است دروازه اصفهان، دروازه ی باغشاه، دروازه ی کازرون، دروازه ی شاه داعی، دروازه ی قصابخانه و دروازه ی سعدیدر دوره قاجار، نام محلات نیز همان نامی است که در دوره زندیه هم وجود داشته است و یازده محله ی شهر به همان اسامیدوران زندیه بودند که عبارت است از: محله ی در شاهزاده، محله ی میدان شاه، محله ی بازار مرغ، محله ی درب مسجد، محلهی سر باغ، محله ی سنگ سیاه، محله ی سردزک، محله ی لب آب، محله ی بالاكفت، محله ی اسحاق بیگ و محله ی کلیمیهمان رسم حيدرب خانه و نعمتی خانه نیز بین محلات برقرار بود.

در فارسنامه می ناصرت اچنین آمده:از یازده محله ی شیر از غیراز محله ی کلیمی ها که خارج از جامعه ی مسلمانان هستند از زمان صفویه همانند دیگر شهرهای ایران پنج محله را حیدری خانه و پنج محله را نعمتی خانه محسوب می داشتند. پادشاهان صفویه برای اختلاف انداختن بین اهل هر محل دستور داده بودند که تمام شهرها حتى قصبات و دهات را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده. نیمه شرقی، خود را از پیروان سلطان حیدر جد سلاطین صفویه دانند و مردم نیمه ی غربی خود را از پیروان شاه نعمت الله ولی که پیر طریقت نعمت الهی است محسوب دارند و این دو دسته با هم به رقابت ورزند و در جنگ و نزاع میان آنها هر کس کشته شود خونش هدر باشد. پنج محله ی حیدری خانه عبارت بود از: (محله های اسحاق بیگ، بازار مرغ، بالا کفت، درب شاهزاده و میدان شاه). پنج محله ی نعمتی خانه نیز، شامل محله های (درب مسجد، سر باغ، سردزک، سنگ سیاه و لب آب می شد. این رسم از زمان صفویه تا اواسط قاجار همچنان برقرار بود و هر سال میان مردم حیدری خانه و نعمتی خانه چندین بار جنگ و نزاع می شد.

تاریخ و مالکیت بنا
تاریخ ساخت بنا را با توجه به سبک بنا و تزئینات به کار رفته در آن به دوره قاجار و یا اوایل دوره پهلوی نسبت داده اند، این
خانه متعلق به فردی به نام حاج محمود عطروش می باشد و به منزل فيروز آباد نیز معروف است. منزل تاریخی عطروش به
شماره ۱۰۶۷ در تاریخ ۵۴
/ ۲ / ۳۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. معماری منزل عطروش، یکی از صدها نمونه قابل
اشاره موجود در بافت تاریخی شیراز است که از بعضی جهات در زمره پربار ترین و غنی ترین این خانه هاست. این اثر ارزشمند از جالب ترین و زیبا ترین خانه های قدیمی دوره قاجاریه از نظر کاشیکاری و نقاشی رنگ و روغن سقف محسوب می گردد.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای خانه عطروش شیراز
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 80
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای حسنی اردکانی شیراز،پروژه مرمت و احیای حسنی اردکانی شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا