دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان اصفهان

پروژه مرمت و احیای آب انبار سرای نو نائین

پروژه مرمت و احیای آب انبار سرای نو نائین

کد:M 185

معرفی آب انبار سرای نو
آب انبار سرای نو از گونه آب انبارهای شهری و محله ای است که در محله سرای نو در کنار کارخانجات کوزه گری و خارج از حصار قدیمی شهر واقع شده است.
بر روی آب انبار هیچ کتیبه ای که مشخص کننده زمان ساخت آن باشد، موجود نیست. به گفته اهالی محلی زمان ساخت این آب انبار کوچک محله ای به حدود ۱۵۰ سال پیش بر می گردد. که سازنده آن استاد نظر علی کاشی ساز بوده است.
دسترسی اهالی محل به پاشير آب انبار، توسط ۲۱ عدد پله انجام می پذیرد .راچینه به صورت موازی با مخزن به صورت یکطرفه و فاقد پاگرد ساخته شده است . دو بادگیر ساده هوای داخل مخزن را تهویه می کند، که در حال حاضر تخریب شده اند. پوشش آب
انبار گنبدی است که در سطحی بالاتر از سطح زمین واقع شده است و با روش ساده و زیبایی آجر چینی شده است. مصالح به کار رفته در آن از جنس آجر بوده، همچنین دارای تزئینات ساده با همان آجر می باشد . این آب انبار از نظر نوع مالکیت وقفی است.


نحوه تأمین آب آب انبار سرای نو
آب این آب انبار از بارش نزولات آسمانی بر فراز کوههای اطراف نائین تأمین می شده، به این ترتیب که در گذشته مسیری جوی مانند از کوه به سمت شهر تعبیه می شده است که تعدادی نگهبان از آب آن در برابر آلودگی های احتمالی محافظت می کرده اند که به آنها ” آب بان” گفته می شده است و این جوری ها در نهایت آب را به سمت آب انبارها( آب انبار مذکور) هدایت میکرده اند، در دوره های بعدی لوله های تنبوشه ای شکل با نام ” تو ” بزرگتر از لوله های تنبوشه ای) جای جوی های روباز را گرفتند. این اواخر آب به وسیله تانک تا مخزن آب انبار حمل می شده و آن را پر می کرده است.


معرفی اجزاء آب انبار سرای نو
آب انبار سرای نو شامل عناصر اصلی آب انبارهای کویری از جمله سردر، راچینه، پاشیر، مخزن و بادگیر که در بخش ۶ – ۳ به صورت کامل بررسی شده می باشد، هم چنین این آب انبار فاقد بناهای وابسته است.
سردر: سردر آب انبار مذکور بسیار ساده و فاقد تزئینات می باشد که از دو جرز ساده با نعل درگاهی با آجرچینی به شیوه رومی ساخته شده است.

کراچینه:این آب انبار تعداد ۲۱ عدد پله، بدون پاگرد دارد که مسیر آن خطی است. کف پله از ۲۸ تا ۳۲ سانتی متر متغیر است، به جز پله اول که معرف ورودی آب انبار بوده و ۹۱ سانتی متر می باشد. ارتفاع پله ها بین ۲۸ تا ۳۲ سانتی متر و عرض پله ها از ۱
. ۵۵ تا ۱ . ۶۵ متغیر میباشد، به جز پله آخر که ۱ . ۲۶ سانتی متر است و علت آن وجود این پله در مسیر خروج فاضلاب ( چاه هرز آب) است. راچینه آب انبار به وسیله تاقی با اجرای ضربی که با سه ردیف رومی در زیر شروع شده ،
پوشیده شده است.
پاشير : پاشیر این آب انبار دارای یک خروجی دفع آب های زائد است که مستقیما روبروی شیر پاشير قرارنگرفته و با کندن زمین فضای جوی مانندی را برای حرکت آب به سمت دریچه خروج ایجاد کرده اند، پاشيراز نظر هندسی نامتقارن میباشد.

مخزن دارای ارتفاع 5 متر از سطح زمین می باشد که از جنس آجر با روکشی از ساروج ساخته شده، که دارای چهار دهانه می باشد، دو دهانه برای بادگیرها و دو دهانه دیگر برای تخلیه لای و لجن های مانده در ته مخزن، که در کنار این دو دهانه دو کانال برای سرریز آب تعبیه شده است.


.
پوشش: پوشش این آب انبار به صورت گنبدی می باشد که به روش رگ چین ساخته شده در روش رگچین آجرها به صورت حلقه هایی موازی، روی هم چیده می شوند و از پاکار، آجرها پله پله روی هم قرار می گیرند. این روش در آب انبارهای نایین برداشت شده است.  و روی آن یک لایه آجر چینی ساده مشاهده میشود، ارتفاع این گنبد از سطح زمین ۵ متر می باشد.

بادگیر: در حال حاضر آب انبار هیچ گونه بادگیری ندارد، ليكن خرابه های یکی از بادگیرهای آن باقی ماندهاست که تصویری از آن موجود می باشد، ولی متأسفانه دیگر بادگیر آن در جایی ذکر نشده و در پرونده ثبتی این آب انبار را یک بادگیره می داند، اما پس از بررسی های میدانی پایه های بادگیر دیگری یافته شد، که درست در مقابل بادگیر موجود قرار گرفته است.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای آب انبار سرای نو نائین

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 145
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای آب انبار سرای نو نائین،پروژه مرمت و احیای آب انبار سرای نو نائین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا