دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان قزوین

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای حجیب قزوین

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای حجیب قزوین

کد:M 186

پیشینه تاریخی بنا
کاروانسرای حجیب از یادگارهای ارزشمند دوره صفویه است که با مساحتی حدود پنج هزار و هشتصد و پنجاه متر مربع زیر بنا و 36 حجره، با توجه به حجم مصالح و وسعت، جزو بزرگترین کاروانسراهای شاه عباسی و بزرگترین کاروانسراهای بین شهری کشور است. همان طور که ذکر آن رفت، شاردن در سفرنامه خود، از این کاروانسرا چنین یاد می کند:


در کاروانسرایی به نام کاروانسرای کیخسرو [ حجيب ] بار افکندیم. این کاروانسرا بسیار زیبا و با شکوه بود و من بر آنم که در سراسر ایران کاروانسرایی بدین خوبی و تمامی هرگز ساخته نشده است. از ضمائم این کاروانسرا دو باغ، دو آب انبار، یک گرمابه و یک جویبار بود. این بنای خوب را ملکه، مادر شاه عباس ساخته و برای آبادانی و تنظیف و نگهداریش موقوفات ارزشمندی به جا نهاده هر سال هزار لیور [ حدودا معادل ۲۲ تومان ] در آمد آنهاست و این مبلغ حقوق چهار تن را که باید کاروانسرا را تمیز و نگهداری کنند کفایت می کند. اما چون در آمد موقوفات به مصارف حقیقی نمی رسد، کاروانسرا چنان که باید پاکیزه نیست و به سزا از آن حفاظت نمی شود.


مردم می گویند ملکه مادر چهار هزار تومان معادل صد و هشتاد هزار لیور خرج ساختن این بنا کرده است. افزون بر این کاروانسرا، در گوشه و کنار ایران به نفقه این بانوی خیر و نیکوکار که زینب بیگم نام داشته دهها کاروانسرا، پل، مسافرخانه وراه شوسه ساخته شده و بنا بر مشهور برای ساختن این بناهای عام المنفعه صد هزار تومان معادل چهار میلیون و نیم لیور خرج شده است.»
موقعیت منطقه ای کاروانسرای حجيب
روستای حجیب که کاروانسرای حجیب را در ضلع شمال شرقی خود در بر گرفته است، از شهرستان بوئین زهرا ۳۰ کیلومتر، از شهرستان قزوین ۹۰ کیلومتر و از شهرستان ساوه 40 کیلومتر فاصله دارد و به عنوان منزلگاه ارتباطی بین شهرستان قزوین و شهرستان ساوه عملکرد داشته است. بنابر این کاروانسرای حجیب بر سر راه یکی از مهمترین مسیرهای ارتباطی زمان صفویه و در ادامه در دوره قاجاریه قرار گرفته بود. این مسیر نهایتا دارالسلطنه قزوین را به دارالخلافه اصفهان ارتباط می داد.


مطالعات وضع موجود
کاروانسرای حجیب با مساحت ۵۸۵۰ متر مربع و با 4000 متر مربع زیر بنا و 36 حجره دارای وسعتی کم نظیر است. پلان این کاروانسرا به صورت مربع بوده و در تقاطع ضلع های بیرونی آن چهار برج مدور وجود دارد. سردر ورودی کاروانسرا در ضلع شرقی واقع است و بخش های طرفین سردر را در دو طبقه ساخته اند که نمای بیرونی آنها دارای طاق نماهای جناغی است. هشتی ورودی دارای فضایی وسیع است که در دو سوی آن دو فضای سکو مانند ساخته شده است که با راه پله ای به پشت بام راه می یابند. حیاط کاروانسرا که به ابعاد تقریبی 40 × 43 متر گسترده است، دارای چهار ایوان می باشد که اطراف آن را حجره هایی در بر گرفته است. در مرکز حیاط بنایی آجری به شکل هشت ضلعی قرار دارد که کاربریهایی همچون سرداب و رختشویخانه و بارانداز داشته است. در پشت اتاقها و حجره ها و در چهار سوی کاروانسرا، شتر خان هایی به شکل راهروهایی سراسری واقع شده اند. از ویژگیهای این کاروانسرا می توان از گرمابه و باغ های آن که برای تامین هزینه های نگهداری آن وقف شده بود، نام برد.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای کاروانسرای حجیب قزوین

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 155
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای حجیب قزوین،پروژه مرمت و احیای کاروانسرای حجیب قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا