دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان تهران

پروژه مرمت و احیای حمام درویش دماوند به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای حمام درویش دماوند به همراه پلان ها

کد:M 134

شواهد و مدارك موجود به خصوص نوع گنبدها و قوس هاي بناي حمام تاريخي محله درويش شهر دماوند، نشان مي دهد كه قدمت اين مكان تاريخي به دوران صفويه باز مي گردد. عمر حمام تاريخي محله درويش دماوند كه در مركز اين شهر قرار دارد را مي توان به چند صد سال تخمين زد. بناي اين حمام تاريخي، مستطيل شكل است. اين بنا در جهت شمال به جنوب احداث شده و شامل دو بخش در ورودي است كه در جبهه شمالي و جنوبي از يكديگر جدا شده اند.

پروژه مرمت و احیای حمام درویش دماوند

بخش شمالي حمام وسيع، سنتي و دست نخورده باقي مانده و مسير ورودي آن به رختكن به شكل دالاني پيچ دار ساخته شده است. بناي رختكن حمام شمالي كه با طرح چليپايي احداث شده، شامل گنبد بزرگي در وسط و چهار نيم گنبد است كه تركيب موزون و زيبايي به آن بخشيده و سه سكوي نشيمن در شمال، جنوب و غرب آن تعبيه و بدنه آنها با كاشي سفيد پوشانده شده است.

گرمخانه اين حمام شامل فضايي مستطيل شكل است كه جهت شرقي – غربي داشته و دو ستون قطور امكان تعبيه طاق و تويزه ها و نگهداري سقف را فراهم نموده كه در اطراف فضاي گرمخانه سكوهايي جهت نشيمن ساخته و بدنه آن نيز با كاشيهاي سفيد رنگ همچون رختكن پوشش داده شده است. طاقهاي اين بخش از حمام داراي قوس جناغي است و قسمتهايي از آن كه در مرمت دوره هاي بعد نياز به دستكاري نداشته، داراي توازن و ايستايي بسيار خوبي هستند كه با احداث فضاي كوچكي در ضلع غربي بنا جهت رفع نياز مراجعه كنندگان به حمام، نشان مي دهد كه همگي متعلق به بيش از پنجاه سال گذشته مي باشند.

حمام تاريخي محله درويش دماوند از سنگ لاشه، ملات گچ و ساروج است. در ابتدا سطوح داخلي آن با ملات آهك اندود شده بود، اما اكنون داراي اندود سيمان سفيد است و قوسهاي گنبد و طاق و تويزه هاي بنا جناغي احداث شده و داراي توازن و ايستايي بسيار خوبي است و حد فاصل ميان پايه ها و گنبد حمام كاربنديهايي اجرا شده كه زيبايي خاصي به بنا بخشيده است.

حمام در مرکز محله درویش دماوند ساخته شده است و به لحاظ ساختار فضائی، متشکل از بخش های بینه، گرمخانه، آتشخانه، راهروها ، اطاق بهداشتی و سرویس ها می باشد .

همچنین ورودی حمام از ضلع شمالی مرکز محله به شکل سردر مختصر و راهروی ورودی تعریف شده است . فضاهای الحاقی جدیدتری نیز در ضلع جنوبی حمام ساخته شده که در واقع حاصل تغییرات متأخرتر بنا است که بر اساس آن حمام به دو بخش زنانه و مردانه تقسیم شده است. در دهه های اخیر و با تغییر رویه زندگی، تغییراتی در راستای مدرن سازی بنا انجام پذیرفته است .

توضیح آنکه بنای اولیه شامل تنها یک حمام می شده که به شکل دو نوبته مورد استفاده مردان و زنان بوده است. اما در دوران بعدی و با افزایش نیاز به ساعات بیشتر خدمات از سوئی، و ضوابط بهداشتی مربوط به حذف خزینه و استفاده از دوش از سوی دیگر، باعث شد که حمام به دو بخش زنانه و مردانه تقسیم شده و بخشهائی از فضای قدیم نیز با کمک تیغه های جدا کننده ضمیمه آن گردد همچنین در همین دوره بنا از سیستم گرمایشی تون خانه و خزینه به موتورخانه و لوله کشی آب تغییر ماهیت می دهد.

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
جهت آموزش خرید از سایت اینجا کلیک کنید.

——————————————————————————————————————-

نام محصول: پروژه مرمت و احیای حمام درویش دماوند به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 130
حجم فایل:15 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

پروژه مرمت و احیای حمام درویش دماوند به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای حمام درویش دماوند به همراه پلان ها

دکمه بازگشت به بالا