دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان تهران

پروژه مرمت و احیای مقبره پیر عطا در تهران

پروژه مرمت و احیای مقبره پیر عطا در تهران

کد:M 240

تاریخ مقبره پیرعطا مربوط به دوره قاجار است و در تهران، خیابان پامنار،سه راه دانگی، نبش کوچه مشیرخلوت، پلاک ۱۴۶ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۳۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مقبره پیر عطا، آرامگاه یکی از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) می باشد که سید العلما پیرعطا نامیده شده است. تاریخ وفات ایشان نامشخص است، اما مقبره و صحن اطراف آن طبق گفته متولی امامزاده در حدود 250- 300 سال پیش احداث گردیده است. تارخ حک شده بر لبه بدنه بیرونی دیوار نمای شمالی در حیاط سال 1214 ه.ق را نشان می دهد که سال بازسازی بنا می باشد. نوع مالکیت بنا وقفی است و در تاریخ 22/5/84 با شماره 13353 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

در حقيقت اين بنا به همت خادم جوان آن، يعنى «رحيم طوبايي» دوباره جان گرفت. همه اهالى محل اذعان دارند كه اين مكان روحانى سال‌ها بود كه بصورت مخروبه درآمده بود و با عشق و تلاش طوبايى دوباره ساخته شد. طوبايى كه خود و پدرانش در عودلاجان به دنيا آمده‌اند، سال‌هاست در اين بقعه زندگى مى‌كند. او درباره وضعيت سابق بنا مى‌گويد: “ديوارها و سقف فروريخته بودند و با ارادتى كه به آقا داشتم اينجا را دوباره بازسازى كردم. يك معمار از اصفهان آوردم و با كمك او، هر دو آجرهاى قديمى را بندكشى كرديم و آن را بصورت كنونى تبديل كرديم.”

آرامگاه پيرعطا ضريح ساده‌اى دارد كه روى آن پارچه‌اى سبز رنگ كشيده شده است. ضريح چوبى نقش‌هاى هنرمندانه‌اى دارد كه به دليل نبود امكانات مالي، خادم بقعه نتوانست از عهده مخارج ترميم آن برآيد .وی همچنین گنبد كاشيكارى شده نصفه‌اى را كه نيز از گذشته باقى مانده بود، با هزينه شخصى مرمت كرد. “يكى از معماران اصفهان را آوردم، دوازده روز اينجا بود و كار كرد. زيرسازى گنبد تمام شد. اما كاشيكارى‌اش باقى مانده است”.او كاشى‌‌هاى اصلى را نيز نگه داشته تا روزى كه استطاعت مالى پيدا كرد آنها را در محل اولش نصب كند. همچنين هر سال پشت بام را براى جلوگيرى از نفوذ آب قيرگونى مى‌كند. از ديگر مشكلاتى كه خادم مقبره در اين مكان متبركه دارد، نبود امنيت كافى است. خانواده‌اى خيلى كمى هستند كه هنوز هم درآن محله زندگى مى‌كنند و تبدیل به  محله‌اى تجارى شده، از این رو شب‌ها خيلى خلوت است و كسى در آن رفت و آمد نمى‌كند. بقعه پيرعطا سنگ نوشته‌اى قديمى داشت كه تاريخ ساخت بناى بقعه در آن ذكر و همچنين زيارتنامه‌اى كه روى پوست آهو نوشته شده بود، اما هر دوى آنها را به سرقت برده‌اند.

ورودی به حیاط

ورودی حیاط در ضلع شمال شرقی و بر کوچه مشیرالخلوت قرار گرفته که یک در چوبی قدیمی است با آستانه ای قوسی شکل که در بالای آن کتیبه کوچکی با کاشی هفت رنگ، عبارت ”بسم ا… الرحمن الرحیم“ را می نمایاند.

شبستان

قسمت میانی شبستان که ضریح را دربر گرفته، به جهت وسعت از دو قسمت دیگر بزرگتر است و با دو بازشوی چوبی ساده به فضای حیاط راه می یابد. در حال حاضر هم راه ورود به صحن اصلی از طریق یکی از این دو در میسر می باشد.

در دو سمت در دیگر، دو پنجره کوچک با نعل درگاه های جناغی شکل و کف پنجره های عریض به شکل قرینه به چشم می خورد که جلوی آن ها را با میله های فلزی شبکه بندی کرده بودند. سقف شبستان به شکل شمسه ایرانی آجرکاری شده و در قسمت میانی روزنه کوچکی دارد که با فضای زیر گنبد (ساقه گنبد) در ارتباط است.

ضریح

ضریح امامزاده پیرعطا یک ضریح چهارگوش است که تماما به صورت گره چینی های چوبی ساخته شده است و در قسمت میانی شبستان جای گرفته است. بدنه این ضریح را طبق عادات مرسوم با پارچه های مخصوص (ترمه و شال سبز) پوشانده اند.دو اتاقک دیگر هم به شکل تقریبا قرینه در دو طرف ضریح دیده می شود که به همراه قسمت میانی راستای شبستان را تشکیل داده اند

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای مقبره پیر عطا در تهران
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات:64
حجم فایل:10 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای مقبره پیر عطا در تهران،پروژه مرمت و احیای مقبره پیر عطا در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا