دانلود پروژه مرمت

پروژه مرمت و باززنده سازی عمارت مشیر دیوان سنندج به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای عمارت مشیر دیوان سنندج به همراه پلان ها

کد:M 165

موقعیت قرار گیری اثر

بر اساس عکس قدیمی هوایی موجود راه عمارت مشیر دیوان سنندج اصلی از کوچه روبروی دروازه ی اصلی بوده که از گذر اصلی محله سر تپوله منشعب می شده است و به عبارتی پس از گذشتن از مدخل ورودی که به صورت میاندرگاهی بزرگ بوده دسترسی و منتهی به سر در باشکوهی می شده است ضمنا راه دسترسی از خیابان شهدا قبلا محل حمام و بارانداز و سرایی نزدیک مجموعه بوده است که وارد شوندگان به این عمارت با گذر از میان آنها به سردر با شکوه عمارت که اکنون نیز باقی مانده است می رسیده اند.

راه اصلی دسترسی دیگر از کوچه يمين لشکر امکان پذیر بوده است. راه کنونی که از طريق خیابان شهدا (فرح سابق) به بنا دسترسی می یابد در حقیقت بر اثر خیابان کشی های سال ۱۳۳۵ به بعد بوده است که نه تنها حمام و اصطبل بلکه کاروانسرا و میدانگاه مقابل عمارت را به طور کلی از بین برده است.

موقعیت بنا در نقشه محله بندی

بافت تاریخی سنندج متشکل از ۸ محله بنام های قطار چیان، میان قلعه ، أغه زمان، قلعه چوار لان جوراباد بالا و پایین ، چهارباغ و سر تپوله میباشد. عمارت مشیر دیوان در محله سر تپوله واقع شده است. این محله تقریبا در مرکز ثقل بافت قدیم واقع شده و محدود به خیابان های امام خمینی، شهدا، طالقانی و محله جور آباد پایین است.

موقعت بنا در نقشه ی محله سر تپوله

محله ی سر تپوله یکی از محلات قدیمی شهر سنندج است که از لحاظ موقعیت در بافت قدیم شهر قرار دارد . این محله از شمال به خیابان صلاح الدین ایوبی از جنوب به مرکز شهر و محور تجاری خیابان امام خمینی و از شرق به خیابان طالقانی و محله ی چهار باغ و از غرب به خیابان شهدا محدود می شود .

تاریخچه ی بنا

میرزا یوسف مشیر دیوان ، یکی از رجال سر شناس و وزرای ایالت کردستان در زمان قاجار بوده، وی از افراد ذی نفوذ شهر سنندج و ایالت کردستان محسوب می شده است. وی فرزند میرزا رضای وزیر کردستانی بوده است. میرزا یوسف در مقاطع مختلفی از زمان ، وزارت خاندان اردلان و سایر والیانی که در کردستان منسوب حکومت مرکزی بوده اند را داشته است.

به همین دلیل برای چنین موقعیت ویژه ای نیاز به بنایی با شکوه و در خور توجه داشته که همین مسئله موجب گردیده است تا ساختمانی برای امور حکومتی و همچنین زندگی خصوصی ساخته شود. که این اقدام نیز صورت گرفت و به همین دلیل این بنا با نام بانی آن میرزا یوسف مشیر دیوان معروف و شناخته شده است و البته در متون تاریخی و نزد عامه مردم به مشیر دیوان اول معروف بوده ، لذا ساختمانی با نام بانی آن امروزه شهرت دارد.

پلان عمارت مشیر دیوان

بر اساس متون تاریخی همچون تاریخ کرد و کردستان آیت الله مردوخ کردستانی، از میرزا رضای وزیر کردستانی سه فرزند به جای مانده که عبارتند از : میرزا یوسف مشیر دیوان ، میرزامحمد صادق اعزاز الملک، میرزا علی نقی آصف دیوان (آصف اعظم).

ویژگی های عمارت مشیر دیوان سنندج

اکنون بخش اعظمی از عمارت مربوط به امین اله خان پسر مشیر دیوان دوم است و بخش دیگری که توسط میراث تملک شده است مربوط به وراث مرحوم اشرف الملک (فرزند مشیر دیوان اول) طهمورث خان و طهماسب خان و خواهران آنها بوده است.

عکس های عمارت دیوان مشیر سنندج

سابقه ای معماری مسکونی اعیانی در سنندج به زمان انتخاب شهر به مرکز ایالت کردستان باز می گردد و این روند در عصر قاجار به ویژه در زمان حاکمیت امان الله خان اردلان به اوج رونق و شکوفایی می رسد که در این دوران بناها و عمارات با شکوهی همچون عمارت خسرو آباد ، عمارت آصف و شاهکار های بی نظیر و چشمگیر دیگری ساخته می شود. نگارنده به هر صورت ابنیه ای که در این دوران ساخته شده است و نمونه های بی نظیر از معماری مسکونی قاجاری را شامل می گردد را می توان در سه گروه مورد بررسی قرار داد: ۱- عمارات اعیانی ۲- عمارات متمولین و بازاریان ثروتمند ۳- خانه های مردم عادی. که عمارت مشیر در رده ی اول این طبقه بندی قرار میگیرد. طبقات اجتماعی شهر سنندج به گونه ای بوده که اعیان و اشراف هرم جامعه قرار داشته اند و متمولین و مالكین ثروتمند غير اعيان در طبقه پایین آن ها و در قاعده هرم عموم مردم قرار گرفته بودند. خانه های این طبقه انبوه ساختمان های شهر را تشکیل داده و عمارات اعیان و اشراف و بازرگانان در این میان مشخخص بودند.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و باززنده سازی عمارت مشیر دیوان سنندج به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 150
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و باززنده سازی عمارت مشیر دیوان سنندج به همراه پلان ها،پروژه مرمت و باززنده سازی عمارت مشیر دیوان سنندج به همراه پلان ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا