دانلود پروژه مرمت

پروژه مرمت و احیای سرای ملک در بازار زنجان به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای سرای ملک در بازار زنجان به همراه پلان ها

کد:M 166

1- تاریخچه بنا:

سرای ملک واقع در بازار زنجان در جبهه شمالی راسته ؟ قرار  دارد این کاروانسرا از بناهای دوره قاجاریه است که بنای آن به همت ملک التجار زنجانی به سال 1300 هجری قمری به پایان رسیده. مطابق کتیبه های مرمتی بنا در سال 1345 هجری قمری و سال 1381 شمسی توسط میراث فرهنگی استان زنجان  مرمت و بازسازی شده است.

کل بنا در یک طبقه ساخته شده است فقط در قسمت کوچکی از آن زیرزمین وجود دارد که در گذشته آب انبار بوده و پاشیر آن در جبهۀ غربی حیاط در حال حاضر به سرویس بهداشتی تبدیل شده است.

سرای ملک (بازار زنجان)

سرای ملک علاوه بر ورودی که آن را به راستۀ اصلی بازار متصل می کند دارای چهار ورودی دیگر نیز می باشد. که دو ورودی از اینها به کوچۀ شرقی بنا و دو تای دیگر به فضای باز متروک در سمت غرب بنا ارتباط دارند. قوسهای نیمدایره ای، تویزه ها و کاشی های به رنگهای زرد و سیاه و .. افشای از سبک معماری رایج در دوره قاجار دارد. بنا از نظر ایستایی شکل چندانی ندارد. (در بیشتر قسمت های بنا). اما در چند نقطه از بنا تخریب جدی دیده می شود. ضمناً قسمتهای مختلف از ساختمان پس از تخریب به شکل نامتناسبی بازسازی شده اند.

2- شناخت بنا 

راسته ورودی: ورودی اصلی سرا از داخل راسته بازار می باشد حجره های این قسمت از بنا به علت مجاورت با راستۀ فعال بازار به فروش کالا اختصاص یافته و استعداد آنها در این بخش به ورودی اصلی بنا رونق بخشیده است. راستۀ ورودی تنها مسیر ارتباطی مستقیم از راستۀ اصلی بازار با راستۀ فرعی سرای ملک می باشد و در نهایت به حیاط سرای ملک منتهی می گردد.

سرای ملک (بازار زنجان)

ورودی های سرای ملک که به کوچۀ فرعی مجاور بنا ارتباط دارند یکی از این ورودی ها به راستۀ فرعی سرا (منشعب از هشتی) بنا راه دارد و دیگری به راستۀ شرقی که به حیاط منتهی می شود این ورودی ها در حال حاضر بسته اند و کار نمی کنند کوچۀ مورد نظر در انتها به طور غیرمستقیم به خیابان اصلی (فردوسی) می رسد. جداره فرعی کوچه که ورودی های سرای ملک در آن قرار دارد در ادامۀ جداره حجره های راستۀ اصلی بازار می باشد.

3-عملکرد فعلی بنا:

با توجه به از بین رفتن عملکرد گذشته کاروانسرا به دلیل تغییر سیستم حمل و نقل و تجارت تغییراتی در عملکرد و سیر کلاسیون فعلی بنا مشاهده می شود و به دلیل متروک و غیرفعال شدن سرای ملک فعالیت تجاری در این بنا رونق چندانی ندارد و قسمت اعظم حجره ها به فعالیت انبار تخصیص یافته است. ضمن اینکه فضای باز قدیمی بارانداز به صورت متروک و بدون عملکرد درآمده است.

 لازم به ذکر است چند حجره که در مدخل ورودی سرا وجود دارد به علت نزدیکی به ورودی اصلی بازار هنوز به صورت مغازه به فروش البسه و زیرانداز اشتغال دارند. به این ترتیب به دلیل از بین رفتن روح فعال بنا کالبد آن شروع به پوسیدن و از بین رفتن نموده است در ارائه طرح مرمت این بنا پس از مرمت کالبد فرسوده آن نیاز به رسیدن یک روح و جان تازه به این کالبد سالمند داریم تا این بنای فرسوده بتواند به حیاط خود ادامه دهد.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای سرای ملک در بازار زنجان به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 154
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای سرای ملک در بازار زنجان به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای سرای ملک در بازار زنجان به همراه پلان ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا