دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان اصفهان

پروژه مرمت و احیای مدرسه مسجد حکیم در اصفهان به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای مدرسه مسجد حکیم در اصفهان به همراه پلان ها

کد:M 139

مطالعات تاریخی مربوط به مسجد حکیم

آنچه از کتب تاریخی بر می آید مبنی بر این است که بر جای ویرانه های مسجد جورجیر گورستانی ایجاد می گردد و سر انجام در زمان شاه عباس دوم صفوی، طبیب شاه به نام حکیم داوود، در کنار آن و یا بر ویرانه های مسجد قدیمی و یا بر جای آن قبرستان مسجد جدید را می سازد. در کتاب تاریخچه مصور ابنیه تاریخی اصفهان می آورد که مسجد حکیم در زمان شاه عباس دوم بر روی خرابه های مسجد قدیمی که به قبرستانی تبدیل شده بود» ساخته می شود.

نیز مکان مسجد جورجیر را «پهلوی مسجد حکیم می آورد و اینکه حکیم داوود هندی، مسجد حکیم را جنب آن ساخته و بدان ملصق نموده. شاردن نیز مسجد حکیم را از زیباترین و وسیعترین مساجد اصفهان توصیف می کند و اینکه آخرین مسجد مهمی است که در اصفهان بنا شده و بیان می دارد که سابقا زمین آن قبرستان بوده است.

براساس کتیبه‌های مسجد، از معماران این بنا محمدعلی بن استاد علی‌بیک بنّا اصفهانی، از کارشی‌کاران آن میرزامحمد کاشی‌پز، و کتیبه‌نگار آن خوشنویس نام‌آور عهد صفوی، محمدرضا امامی، بوده‌اند. نام خوشنویس دیگری به نام محمدباقر شیرازی نیز در یکی از کتیبه‌ها دیده می‌شود.

این مسجد موقوفات بسیاری دارد که بخشی از آن‌ها از بین رفته و بخشی شامل تعدادی از دکان‌های اطراف مسجد و مغازه‌های بازارهای اصفهان است.معماری این مسجد طوری است که در سمت قبله، گنبد خانه و ایوان وجود دارد و شبستانی کم‌عمق و طویل در مقابل آن ساخته‌اند. در دو جبهه دیگر، هشت حجره رو به روی یکدیگر قرار دارند و وسط هر یک از دو جبهه، ایوانی وجود دارد.راه‌پله از 2 سوی شبستان راه به پشت‌بام مسجد و «مأذنه» دارند. مأذنه محلی بود که هر نوبت مؤذن در آنجا اذان می‌گفت، مأذنه این مسجد که امروزه نیاز به مرمت دارد با ستون‌های چوبی مقرنس‌کاری تزئین شده است.

محله مسجد حکیم

محله مسجد حکیم در کنار بازار اصفهان و میدان نقش جهان جای دارد. این محله از جنوب به باز اور رنگرزها و دار الشفاء از شمال به محله سینه پایینی، از شرق به مسجد نو و از باختر به محله گرگ براق و قره کیا منتهی می شود. در گذشته از مقالات غربی و جاء حيدر خانه به شمار می آمد. در سرشماری سال ۱۲۹۷ قمری جمعیت این محله ۱۹۴۸ نفر و شمار خانه های آن ۲۲۲ بود. در سال ۱۳۴۳ تمریکی با دو خط تقریبی یکی از شمال به جنوب و دیگری شرقی غربی، شهر به چهار ناحیه تقسیم می شده که محله مسجد حكيم در ناحیه شمال غربی بوده است.

بهترین بنای شاخص این محله مسجد حکیم و سر در جورجیر می باشد. همچنین آرامگاه کلباسی، تکیه گرگ براقي مدرسه و حمام شاهزاده ها، بازارچه تر، چندین برای بازار، حمام جارچی و خانه های تاریخی هرنگی، مسنبانا غفوری، سالگی بور، صیفور قاسمی، اسلامی و … از جمله بناهای شاخصی هستند که در درون این محله و نزدیکی آن دیده می شود.

این مسجد، از نوع مساجد بدون مناره و گنبد برجسته و بزرگ است که مسجد سید از دوره قاجار مشابه آن محسوب می‌شود. مسجد حکیم از آخرین آثار دوره صفوی است و شاید از دیدگاه پژوهشگران غربی، در مقایسه با مسجد امام و شیخ لطف‌اللّه نمونه‌ای یأس‌آور باشد؛ اما این مسجد با نگاهی معمارانه، به سبب نمایش شکوهمند طرح چهار ایوانی در مقیاسی بزرگ و داشتن آجرکاری، کاشی‌کاری، گره‌کشی و به‌ویژه خط بنّایی، در زمره آثار برجسته آن دوران، در خور ارزیابی است.

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
جهت آموزش خرید از سایت اینجا کلیک کنید.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای مدرسه مسجد حکیم در اصفهان به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 116
حجم فایل:12 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

پروژه مرمت و احیای مدرسه مسجد حکیم در اصفهان به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای مدرسه مسجد حکیم در اصفهان به همراه پلان ها

دکمه بازگشت به بالا