دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان کرمان

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای گنجعلی خان کرمان

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای گنجعلی خان کرمان

کد:M 227

معرفی بنا

این بنا در ضلع شرقی میدان گنجعلی‌خان قرار دارد، بر کاشی‌های کتیبه‌ی سردر آن، تاریخ ۱۰۰۷ ه.ق. نقش بسته و معمار آن محمد سلطانی یزدی بوده است. این اثر در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۱۶ با شماره‌ی ثبت ۲۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای سردر توسط کاشی های معرق تزیین شده است و همانند تمامی آثار دوره اسلامی دارای تقارن می باشد. در دو طرف سردر ورودی در پایین ترین قسمت درکادری مستطیل شکل ازیک ستاره هشت پر که داخل آن کلمه محمد به تعداد 4عدد به خط کوفی بنایی با تکه هایی از کاشی به رنگ نارنجی درست شده وفضای منفی کادر توسط کاشی های آبی رنگ مربع شکل پرشده است.دردوطرف این ستاره دو نیمه ستاره وجود دارد. درکل این قسمت 8کلمه محمد نوشته شره است و در فضای منفی ودر اطراف این ستاره ها کلمه علی دورتادور ستاره اصلی راکه نام محمد است احاطه کرده اند.خود کلمه علی توسط آبی لاجورد کارشده که در اطراف آن تکه های کاشی های مربع شکل فیروزه ای پرشده است. چهارمستطیل که فضای منفی آن به رنگ آبی تیره است کلمه الله رامیان خود دربرمی گیرد درکنار این چهار مستطیل چهار فرم پنج ضلعی وجود دارد که درآن نیز کلمه الله این بار توسط آبی تیره و زمینه ی آن توسط آبی لاجورد کارشده است.

در قسمت دوم کادر مستطیل بلند عمودی وجود دارد که شامل سه قسمت است در قسمت اول و پایین ترین قسمت آن کادری مستطیل شکل وجود دارد که لچکی بالای آن بانقوش گیاهی ریز کارشده وزمینه آن به رنگ آبی فیروزه است. نقوش گیاهی به رنگ نارنجی درترکیب بااین نقوش بارنگ سفید ترکیب زیبایی به وجود آورده است.

درقسمت اصلی کار شبیه محراب است ، کاشی کاری بازمینه سفید و نوشته هایی با کاشی به رنگ آبی لاجوردی دیده می شود که این قسمت توسط سه متن با موصوع تزیین شده است درقسمت بالایی ذکر(صلوات) ودر وسط (بسم الله الرحمن الرحیم) ودر پایین آیه ای ازقرآن نوشته شده است و دور تا دوراین کاشی کاری توسط (سوره توحید) تزیین شده است.

در لچکی های داخل بنا 40سیمرغ و 8اژدها و در لچکی سردرورودی 2اژدها و4سیمرغ وجود دارد تصاویر اژدها فقط درلچکی های ایوان شمالی و جنوبی به قرینه یکدیگر قرار دارند  ولی تصاویر سیمرغ دراکثر لچکی ها کارشده است. پیشانی نماها درداخل کاروانسرا باکاشی معرق مرغوب وباطرح های گل وبوته ی اسلیمی ونقوش حیوانات افسانه ای مانند سیمرغ و نقش خورشید به خاتم تزئین شده است.

راهروی ورودی کاروانسرا

در دوطرف درب های بنا کاشی کاری به شکل خط کوفی بنایی با زمینه ی آبی لاجورد و نوشته (الحکمه) به رنگ فیروزه ای و (محمد) به رنگ سفید که در مرکز کار به هم رسیده و ستاره ای 8پری را تشکیل می دهند به چشم می خورد.

در راهروی ورودی کاروانسرا درقسمت پشت بغل های بنا نقش دو اژدهای برجسته گچ بری شده درضلع دیوار برهم نقش شده است. برهرضلع یک سر اژدها باشاخ کوتاه و زبان بیرون آمده و گردنی باریک که نیم بدن به صورت نقش های تزیینی به طرف بالای دیوار شکل می گیرد و با اژدهای دیگری که با همان شیوه گچ کاری شده یک بدن مشترک تورنجی را تشکیل می دهد.

درقسمت دیگر راهروی ورودی لچک هایی با نقش اسلیمی وجود دارد که نوع کاشی کاری آن معرق بوده و رنگ های متداول عصر صفوی بدنه ی اصلی نقوش را مزین کرده است. نقوش گیاهی به رنگ نارنجی و وسط هرکدام از گل های پایانی با کاشی سرمه ای کارشده و رنگ نقوش گیاهی پس زمینه فیروزه ای و زمینه کار با آبی لاجوردی درست شده است. روبروی این کاشی کاری بالای حجره با زمینه سرمه ای کار شده که نقوش اصلی آن با رنگ سفید و نقوش زمینه با رنگ فیروزه ای درست شده است.

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای کاروانسرای گنجعلی خان کرمان
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 70
حجم فایل:29 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای گنجعلی خان کرمان،پروژه مرمت و احیای کاروانسرای گنجعلی خان کرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا