دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان آذربایجان شرقی

پروژه مرمت و احیای خانه پروین اعتصامی تبریز

پروژه مرمت و احیای خانه پروین اعتصامی تبریز

کد:M 222

پیشینه تاریخی خانه پروین اعتصامی

خانه پروین اعتصامی (شاعر معاصر ایران) در محله چایکنار تبریز در جانب شرقی پل منصور و حد فاصل این پل و شهرداری منطقه یک تبریز و در کوچه ای به نام ساوجبلاغی ها که اینک به یاد این شاعره ی نام آور کوچه پروین اعتصامی نام نهاده شده  قرار دارد. با توجه به شواهد موجود و ویژگیهای معماری  بنا و قدمت آن به دوره پهلوی اول مربوط می شود . نمای ساختمان آجری و حالت قرینه ای دارد. بنا در دو طبقه (اول و زیرزمین) احداث شده و در نیم طبقه ( بالای طبقه اول) دو اتاق گوشواره (بهار خواب) احداث شده و سردابه و آب انبار بنا نیز در حیاط ساختمان قرار دارد .

مساحت زیر بنای کل طبقات در حدود 600 متر مربع و مساحت حیاط آن 900 متر مربع می باشد. ساختمان در ضلع شمالی عرصه این خانه احداث شده و ورود به آن از دو ورودی (پلکان) میسر می باشد.

طبقه زیرزمین شامل حوضخانه و اتاق های تابستان نشین و فضاهای خدمات است.پلان حوضخانه فرم چلیپایی شکل دارد. در طبقه اول شش اتاق و یک طنبی (سرسرا) قرار دارد. مصالح بکار رفته در احداث بنا، آجر، خشت و چوب است. حیاط مشجر  و حوض سنگی موجود در وسط آن نیز بر زیبایی این خانه تاریخی افزوده است. سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری در راستای ارج نهادن به مقام این شاعر توانا ، با توجه به جایگاه این شاعر معاصر در عرصه ی  ادب و فرهنگ ایران زمین و ارزشهای معماری و تاریخی این خانه تاریخی در سال 1385 اقدام به ثبت این اثر در فهرست آثار ملی کشور تحت شماره  18681 نموده است.

ویژگی های معماری خانه پروین اعتصامی تبریز

خانه ی پروین اعتصامی دارای سر یا درگاه بود که  نسبت عرض  سر در به  تورفتگی آن معمولا یک به دو است که اکنون اثری از آن بر جای نمانده است.در ورودی  ، دو عدد سکو وجود داشته که پاخوره نام داشته اند.در دو طرف تالار یا مهمان خانه در طبقه همکف دالانهایی وجود داشته است که براساس توضیحات استاد به آن تخت گاه می گفتند؛ که این تخت گاهها راهپله هایی به طرف طبقه بالا و زیر زمین داشته است.

در قسمت حیاط  که مهمان باغ کوچک بوده ، در قسمت جنوب که پر سایه بوده نشیمن تابستانی افراد خانه بوده و قسمت شرق حیاط ، انبار بوده است.در قسمت بالای تالار ، بالا خانه هایی مطابق پلان وجود داشته است که به اصطلاح به آنها گوشواره می گفتند.برای ایجاد فشار یکنواخت در داخل آب انبار ، انرا به شکل استوانه می ساختند و برای مقاوم ساختن کف آن لایه هایی از سرب در داخل آن می ریختند  که موارد فوق در خانه پروین کاملا رعایت شده است.

جنس آجر های آب انبار مخصوص آب انبار بوده که به رنگ لیمویی بوده است و ملات بین آنها از جنس ساروج بوده است.خانه پروین در دوره قاجار ساخته شده که وسعت این ملک از ملک کنونی بیشتر بوده و در دوره اول پهلوی قسمتی  از ملک دوباره سازی شده و در حال حاضر این قسمت همچنان پا بر جا است. و قسمتی از ملک  که در دوره قاجار ساخته شده در تفکیکات شهرداری در 20 سال اخیر تخریب شده و از بین رفته است.

تا چند سال اخیر صاحب ملک جناب آقای محمودی وند بوده که  ملک توسط  میراث فرهنگی  خریداری شد.پلان ملک به شکل مستطیل به ابعاد 34×128 متر بوده است.تزئینات بنا  منحصر به آجر کاری حماسی دوره پهلوی بوده است.طاقهای زیر زمین از مصالح آجر خشتی استفاده شده به ابعاد 20×20 سانتی متر و ملات بین آجر ها ، ساروج (آهک ـ خاک الک شده به یلاوه ی شیره آهک) می باشد.مصالح دیوارهای حمال آجر و سنگ بوده تا مقاومت بیشتری داشته باشند.

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای خانه پروین اعتصامی تبریز
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 80
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای خانه پروین اعتصامی تبریز،پروژه مرمت و احیای خانه پروین اعتصامی تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا