دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان تهران

پروژه مرمت و احیای بازارچه معیر تهران

پروژه مرمت و احیای بازارچه معیر تهران

کد:M 212

تاریخچه بازارچه معیر تهران

شناخت تحولات محدوده بازارچه معیر تهران: بازارچه معیر، به عنوان یکی از قدیمی ترین بازارچه های محلی تهران و محله تاریخی سنگلج، که خود هسته مسکونی اولیه شهر تهران را تشکیل می داده است، مطرح می باشد. این بازارچه علیرغم تغییر و تحولات بسیاری که در طول دوران مختلف به خود دیده، کماکان بسیاری از عناصر و شاخصه های اصلی خود را حفظ نموده است. در اینجا بر آنیم تا با مروری بر اسناد و روایات تاریخی موجود در مورد این بازارچه، حتی المقدور به شناختی نسبی از این مجموعه ارزشمند و تاریخی دست یابیم در این گزارش برآنیم تا پیش از هرگونه دخالت کالبدی به یک شناخت جامع از محیط مورد مطالعه دست یابیم. از این رو، روند ایجاد و تحول بازارچه معیر، در چارچوب توسعه کالبدی-فضایی شهر تهران را به چهار دوره اصلی تقسیم کرده ایم:

١- دوره پیش از حصار طهماسبی

۲- از حصار طهماسبی تا دوره قاجاریه

٣- دوره قاجاریه (احداث بازارچه)

٤- از دوره پهلوی تا زمان حاضر در ادامه، هر یک از این دوره های تاریخی به تفصیل و به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته و جایگاه بازارچه در این تحولات مشخص خواهد گردید.

نقش و کارکرد: گذر بازارچه معیر:

 بنابر نقش کهن خود که راستهای تجاری و ارتباط دهنده میان بازار تهران و دروازه قزوین قدیم بوده است، امروز نیز گذری تجاری محسوب می شود. نقش دیگری که امروزه به این راسته تحميل شده است، کارکرد ارتباطی آن است به صورتی که برقراری ارتباط میان دو خیابان خیام و وحدت اسلامی را به عهده دارد و علاوه بر اینکه محوری تجاری به حساب می آید (کارکرد عمده آن) محوری عبوری نیز به شمار می رود. بنابر این دو کارکرد اصلی در رابطه با گذر کارکردهای محور تجاری و محور ارتباطی هستند.

بررسی قدمت تاریخی بازارچه معیر:

 با توجه به تاریخچه شکل گیری بازارچه و مطالب ذکر شده، مشخصا اساس شکل گیری مجموعه بازارچه به ابتدای دوره قاجاریه باز می گردد. در دوره دوستعلی خان معیرالممالک و یا تماک وی بر بازار چه از نظر فرمی تحولاتی در کالبد مجموعه صورت می پذیرد. از این رو بخش بزرگی از اینیه موجود را باید به این دوره منسوب دانست. در دوره پهلوی اول و ابتدای پهلوی دوم، به واسطه نوگرایی این دوره، تغییراتی در مجموعه پدید آمده که گروهی از ابنیه که تا حدی در کالبد خود دچار تغییر شدند به این دوره منسوب گردیدند. در این میان، برخی از ابنیه از نظر تاریخ ساخت قابل بازشناسی از نظر انتساب به دوره قاجار و یا ابتدای پهلوی اول نیستند.

گذر بازارچه معیر را بر اساس همخوانی کالبد و عملکرد می توان به سه بخش تقسیم کرد:

 الف) بازارچه شاهپور: در این بخش بین کالبد و عملکرد همخوانی وجود دارد، چرا که مکان و یا کالبد کاملا برای تنها برخی کمبودها مانند: کف سازی، مصالح بنا و … وجود دارند که در بخش های پیشین به آنها اشاره شده است.

ب) فضای بین بازارچه و کوچه مغفوری: در این فضا کالبد فرسوده شده، اما عملکردی که در آن صورت می گیرد در امتداد بازارچه و به صورت تجاری محلی، خرده فروشی، املاک و … می باشد. در نتیجه نیاز به مداخله در کالبد، نظم دادن به محیط کالبدی و احیای ساختار بدنه کاملا مشهود است.

ج) فضای بین کوچه صادقی و کوچه باغ معیر: در این قسمت تا حدود زیادی با عملکردهای فرامحلهای

کارگاه و تولیدی مواجه هستیم. در حقیقت فرسوده شدن کالبد به همراه دلایل دیگری موجب شدند این بناها نقش سکونتی خود را از دست بدهند و عملکردهایی که برای بالفعل شدن نیاز به کالبد داشتند، در این ساختمانها شروع به شکل گیری کنند، در نتیجه نیاز به بهسازی و نوسازی در این بخش بیش از تمامی نقاط راسته احساس می شود.

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای بازارچه معیر تهران
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 170
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای بازارچه معیر تهران،پروژه مرمت و احیای بازارچه معیر تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا