دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت استان آذربایجان غربی

پروژه مرمت و احیای کلیسای سپورغان ارومیه

پروژه مرمت و احیای کلیسای سپورغان ارومیه

کد:M 231

در بيست کيلومتري جاده اروميه به سلماس ، در روستاي سپورغان ، کليساي مارگيورگيز سپورغان واقع شده است . تاريخ بناي اين کليسا به 1830 ميلادي مي رسد .روستای سپورغان به دلیل مجاورت در کنار دریای ارومیه از موقعیت ارتباطی خوبی برخوردار است. در زمان های گذشته اهالی این روستا زرتشتی بوده اند. و وجود آتشکده ای که گویا بعدها توسط مسیحیان مهاجم به این منطقه روی آتش آن را پوشانده اند گواه بر این مطلب است.

استقرار کلیسا به نحوی است که به هر دو راه اصلی آن نز دیک است.یعنی از مرکزیت نسبی برخوردار است.البته با توه به ساخت بناهای متعدد در آن نتوان ارزش هندسی آن را بررسی کرد. ولی قدمت آن به زمان ساسانی میرسد. در واقع شاید موقعیت استراتژیک آن باعث شده است که این روسنا در طول تاریخ پذیرای دینهای زرتشتی، مسحیت و اسلام بوده است.

کليسا پلان صليبي شکل دارد و با آجر ساخته شده است . طول کليسا 40/19 متر است . عرض کليسا متفاوت و در دو اندازه متفاوت است . قسمت غربي آن 40/11 متر و بخشي که بازوهاي صليب مانند پلان کليسا قرار دارد 60/14 متر است . در وسط صحن کليسا ، چهار ستون آجري در دو رديف با فاصله معين تعبيه شده است . اين چهار ستون صحن کليسا را به 3 ناو تقسيم کرده اند . ناو مياني وسيع تر از دو ناو جانبي است .

قطر ستون ها يک متر و بيست سانتي متر و داراي ته ستون و سر ستون مربع شکل است . سقف کليسا چوبي است و روي آن را با شيرواني پوشانده اند . محراب کليسا در بخش شرقي واقع شده و از صحن کليسا دو پله بلند تر  است . در دو سوي محراب دو اتاق مستطيل شکل قرار دارد که خرانه و محل نگهداري لباس هاي روحانيون در هنگام اجراي مراسم مذهبي است . اين دو اتاق با يک در به محراب و با در ديگر به صحن کليسا راه مي يابند . هر يک از اين اتاق ها پنجره اي به محوطه حياط کليسا دارند .

در ديواره شرقي کليسا دو پنجره احداث کرده اند که نور محراب را تامين مي کند ، ديوارهاي جنوبي و شمالي کليسا نيز هر يک دو پنجره دارند . کليسا سه ورودي دارد ، دو تا از درها در انتهاي دو بازوي کليسا و در سوم در قسمت غربي آن قرار دارد که بالاي آن را با قطار بندي چوبي تزئين کرده اند . اين در به طبقه اول برج ناقوس راه دارد .

زيبايي شناسي در پلان کليساي سپورغان

1.تقارن

از جمله معقوله هاي اساسي در طراحي ساختمان هاي سنتي و بويژه مذهبي داشتن تقارن در پلان آنهاست، و جالب اينکه اين تقارن به خوبي در نماي کليسا هم رعايت شده است. تقارن در مسير کليسا باعث جذب مخاطب به محراب اصلي ميشود و بيانگر

تعادل بصري است

2.مرکز گرايي

در تمام بناهاي مذهبي بايد نوعي مرکز گرايي رعايت شود.اين امر با قرار دادن محراب و حالت همه خواني آن در پلان ميسر شده است. حتي در نماي شرقي نيز با مدور کردن قسمت محراب سعي در برجسته نمودن اين قسمت از ساختمان شده است.  مرکز گرايي بهعث تمرکز بصري و ذهني در مخاطب ميشود.

3 . ارتفاع گزيني و برجسته سازي

همان گونه که واضح است هم در آجر کاري اين ساختمان ، هم در نماي آن،  و هم در برج آن با استفاده از عنصر برجسته سازي سعي در ايجاد جذابيت شده است. اين امر باعث عدم يکنواختي ميشود.

4.ريتم و تکرار موزون

با بررسي نماهاي آن به نوعي ريتم و هماهنگي بصري در ان ميرسيم که شايد با نواي موزيک مذهبي آن هم خواني داشته باشد.و هم در پلان  و هم در نما با تکرار برخي حرکات و باآمدگي و فرورفتگيها را داريم.

5.دعوت کنندگي ورودي بنا

اين مجموعه سه ورودي دارد که ورودي اصلي که مقابل محراب است داراي فرورفتگي است . اين فرورفتگي حالت دعوت کنندگي و ايجاد کنجکاوي در بيننده را به وجود مي آورد.

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای کلیسای سپورغان ارومیه
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 190
حجم فایل:40 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای کلیسای سپورغان ارومیه،پروژه مرمت و احیای کلیسای سپورغان ارومیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا