دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان فارس

پروژه مرمت و احیای باغ تخت شیراز به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای باغ تخت شیراز به همراه پلان ها

کد:M 175

ویژگی های شهری
موقعیت قرارگیری اثر
باغ تخت قراچه در شمال شهر شیراز و در دامنه کوه بابا کوهی و در خارج از بافت قدیم شیراز قرار گرفته است. دسترسی ها به باغ تخت شیرازدسترسی فعلی به باغ تخت شیراز از سمت شمال باغ می باشد. که از سمت شرق وارد میدان قائم و بلوار جمهوری شده و از سمت غرب وارد میدان ارم و خیابان جمهوری شده و از سمت جنوب وارد میدان آزادی و خیابان ابریشمی و بعد خیابان جمهوری می شود.

ویژگی های تاریخی
وجه تسمیه و مالکیت
باغ که بخشی از ساختمان و بقایای آن در دامنه کوه باباکوهی قرار دارد، در سده های متمادی یکی از آبادترین و باشکوه ترین باغهای عصر خود بشمار می رفته است. باغ تخت شیراز یکی از چهار باغ مشهوری است که بنا به نوشته ابن عربشاه در عجایب المقدور و شرف الدین علی یزدی در ظفرنامه پیش از دوره گورکانیان وجو داشته است. بنیان اولیه باغ بوسیله اتابک قراچه گذارده شده و بهمین مناسبت بنام باغ تخت قراچه موسوم گشته است. و در سال هزار و دویست و هشت بفرمان آقا محمدخان قاجار اساسی محکم و بنائی مستحکم در جای عمارت تخت قراچه گذاشته تخت قاجارش فرمود.


دوره های شکل گیری باغ تخت مطابق مدارک تاریخی
– ساخت اواخر قرن پنجم یا اوایل قرن ششم هجری با نام تخت قراچه در شمال دشت شیراز بر تپه ای در جنوب بابا کوهی – قرن نهم منبع الهام گورکانیان و معماران – به وجود آمدن دریاچه در پای آن در زمان صفویان – در اواخر عهد صفویان یا عهد زندیان باغ و عمارتی در بالا و نهری بر دامنه و استخری در پایین باغ – در آغاز زمامداری قاجاریان ساخت عمارت جدیدی به جای عمارت پیشین و تغییر نام به نام تخت قاجار – در میانه دوره قاجار کرت بندی شیب باغ – اواخر دوره قاجار رو به ویرانی رفتن باغ – در عهد پهلوی بازسازی بخش هایی از آن و مخدوش شدن بخش هایی از آن و قرار گرفتن باغ در قلمرو قرارگاه قلمرو نظامی شهر و ویران شدن بخش اعظم آن و ساختن حصار و برجک هایی در اطراف آن و تغییر نام به قلعه کریمخانی


ویژگی های هنری و معماری
معرفی فضا های باغ و عمارت
قلعه باغ تخت که بر روی پشته ای طبیعی ساخته شده آجری است و چهار برج در چهار گوشه آن به چشم می خورد. راه ورودی برجها از داخل قلعه است و بر بالای آن کنگره هائی ایجاد گردیده و در بدنه آنها هم روزنه هائی ساخته شده که احتمالا برای حفاظت قلعه و تیراندازی بوده است. راه ورودی قلعه رو به سمت شمال است. در داخل قلعه دو ردیف ساختمان وجود دارد. یک ردیف ساختمان در سمت شمال قلعه و ساختمان دیگری در گوشه جنوب غربی آن است. ساختمان اخیر مربوط به اوایل دوره قاجاریها ست، و ساختمان دیگر هم که در آن تعمیرات اساسی صورت گرفته پایه و شالوده اصلی و قدیمی خود را حفظ نموده است.

زینه های سنگی جلو ایوان عمارت که مربوط به آغاز دوره قاجاریه میباشد به همان صورت قدیمی خود در محل باقی مانده است. در گوشه جنوب غربی عمارت دیوار کوتاهی است که برج جنوب غربی را به عمارت مربوط می سازد. بر بدنه این دیوار دو طاقنما دیده می شود و در بالای طاقنماها دو لچکی با قطعات کاشی الوان مربوط به اوایل دوره قاجاریه است. ساختمان قدیمی دو طبقه است. در طبقه اول دو در ورودی در سمتهای مشرق و شمال وجود دارد. در سمت شمالی به راهروئی مربوط است که بوسیله چند پله به طبقه دوم ارتباط دارد. نمای جنوبی عمارت دارای پنج باب پنجره مربوط به هر دو طبقه است. در گوشه شمال غربی عمارت دو ساختمان در کنار هم وجود دارد که سابقا یکی از آنها آشپزخانه و دیگری حمام قلعه بوده است.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای باغ تخت شیراز به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 140
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای باغ تخت شیراز به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای باغ تخت شیراز به همراه پلان ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا