دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان اصفهان

پروژه مرمت و احیای مجموعه ساروتقی اصفهان

پروژه مرمت و احیای مجموعه ساروتقی اصفهان

کد:M 233

مجموعه بناهای ساروتقی مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، بازار بزرگ، خیابان مشیر یخچال، کوچه گلبهار واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ آذر ۱۳۴۹ با شماره ثبت ۹۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مجموعه شامل بازار و کاروانسرای است.

مجموعه ساروتقی در بازاری به همین نام قرار گرفته است که امروزه بر اثر انقطاع از مجموعه بازار اصفهان از رونق افتاده است.اما نام و کیفیت بنا ها از اعتبار آن در عصر صفویان حکایت میکند.شاخص ترین نقطه بر جای مانده از این بازار چارسویی زیبا و اصیل،معروف به چارسوی ساروتقی است، که قاعده ی آن از قاعده ی بازار گشاده تر و طاق آن بلند تر و کاربندی شده است.در شمال آن، درِ مجموعه ی مورد بحث واقع است و در جنوبش، نیم طاق سردری مانند با مقرنس زیبای آجری.در کنج این نیم طاق،در کوتاه مسجد کوچک این مجموعه قرار دارد.

سراي ساروتقي بنايي دوطبقه است با ابعاد65*105متركه از طريق يك دالان درازبا بازار منجم ارتباط داشته،ولي به جهت حفظ امنيت اين دالان مسدود شده است.اين سرا داراي سبك معماري و تزئينات ساختماني بسيار زيبايي مانند گچبري و آجركاري است.در حال حاضركاربري اقتصادي خاصي در سراي ساروتقي وجود ندارد واز اين مكان فقط به عنوان انبار كالا استفاده مي شود.و قسمتی از بنا به علت بی توجهی  تبدیل به مخروبه شده است. این بنا به نام وزیر آن دوره یعنی ساروتقی نام نهاده شده.

بنای کاروانسرا

بنای کاروانسرای ساروتقی از سه سرا تشکیل شده است.یک سرای بزرگ  که در اول قرار دارد,و بعد از ورود به دالان دو سرای کوچک دیگر است.

چنانچه گفتیم, در طرفین دالان, دو سرای کوچک قرار دارد. طرح این دو سرا کمابیش مشابه است. اما از لحاظ استقرار نسبت به دالان متقارن نیستند, زیرا سرای غربی با دالان فاصله بیشتری دارد و در نتیجه حجره های میانی این سرا و دالان عمیق تر است. ابعاد صحن سرای اخیر نیز اندکی بزرگتراست از سرای شرقی .با این حال نسبت عرض به طول در صحن هر سه سرا یکی است. هر دو سرای طرفین دالان دوطبقه وتقسیمات ودهانه بندی آنها مشابه است.جبهه های عرضی (شمالی,جنوبی)هر یک سه دهانه مشابه دارد. در جبهه های شرقی  وغربی,دهانه بزرگتر در وسط و دو دهانه مشابه در طرفین آن ودو دهانه کوچک در کناره ها قرار گرفته است. دهانه میانی جبهه سمت دالان,که مدخل هر سراست.

در این دوسرا نیز,قاعده در صحن مستطیل است,و لذا شیوه طرح فضاهای واقع در کنج به کلی با سراهایی که قاعده هشت ونیم هشت با کشکولی دارند,تفاوت دارد نمای صحن آجری و داخل ایوانچه ها گچی است. در نمای حجره ها,تصرفات بسیار شدید شده است.چندان که اگر وضع به همین منوال باشد وبنا به کلی تخریب نشود. تا چند سال دیگر, تشخیص طرح اصلی بنا دشوار خواهد بود.بیشتر این تصرفات مربوط به دوران جدید است.اما درجبهه های شمالی وجنوبی سرای غربی ,تصرفاتی شده است که شاید مربوط به دوره قاجاریان باشد.

ارزش کاربری

این مجموعه در زمان خود بسیار پر رونق بوده است ودلیل این امر نوع ساختمان و تزئین بناست که نشان دهنده ی اهمیت بنا است البته امروزه به دلیل اینکه خیابانی از وسط مجموعه گذشته از اعتبار و اهمیت آن کاسته شده است.

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای مجموعه ساروتقی اصفهان
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 75
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای مجموعه ساروتقی اصفهان،پروژه مرمت و احیای مجموعه ساروتقی اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا