دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان قزوین

پروژه مرمت و احیای مسجد مدرسه صالحیه قزوین به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای مسجد مدرسه صالحیه قزوین به همراه پلان ها

کد:M 177

 مسجد مدرسه صالحيه قزوین
مجموعه صالحيه متعلق به دوره قاجار است که بنا به كتيبه موجود بر روی سردر ورودی اصلی آن در خیابان مولوی، در سال ۱۲۴۸ هجری قمری توسط حاج ملا محمد صالح برغانی وقف عام گردیده است. مسجد مدرسه صالحیه به شماره ۱۳۳۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت ملی شده است.


برای اینکه در رابطه با این بنا اطلاعات بیشتری را درک کرده، بهتر است که اطلاعات موجود در وقف نامه ها و کتب تاریخی را بررسی نموده، که ماحصل آن به شرح زیر است؛ سه برادر به نام های ملا محمد صالح (بنیانگذار مسجد و مدرسه صالحيه)، ملا محمد تقی (شهید ثالث) و ملا محمد على برغانی در حدود سال ۱۲۲۰ تا ۱۲۳۷ هجری قمری به قزوین مهاجرت کرده و در غرب رودخانه دیزج (رودخانه بازار) ساكن شدند ۳. ملا محمد صالح نیز این منطقه را محل مناسبی برای احداث خانه های مسکونی خاندان صالحی و پروژه بزرگ مسجد و مدرسه صالحيه دانست و به ساخت آن همت گذاشت. وی جنوب مسجد مدرسه فعلی صالحیه را محلی مناسب برای ساخت خانه های خاندان خویش دید و به همراه دو برادر خویش به ساخت خانه خویش، خانه حاج محمد تقی برغانی «شهید ثالث»، خانه حاج ملا محمد على برغانی پرداخت.


مدرسه، بر اساس وقف نامه، شخص حاج ملا محمد صالح از وقف سه مدرسه مجزا نام می برد که در مطالعات معماری نمی توان به این نکته بی اعتنا بود، زیرا وقف نامه ها به عنوان نقشه های ثبتی امروزی حدود بنا را مشخص می کنند و این امر در مطالعات معماری قابل توجه است. در ضمن وقف نامه ها بسیاری از ابهامات بناهای تاریخی را آشکار کرده اند و در شناخت معمارانه بنای تاریخی کمک شایانی کرده اند. برای نام گذاری پلاک های مشخص شده از منابع تاریخی و وقف نامه ها استفاده شده که به شرح زیر می باشند؛ – میانسرای مدرسه کوچک صالحيه معروف به مدرسه زنانه
– میانسرای مدرسه متوسط صالحيه – مدرسه بزرگ (عمومی) صالحيه – کوی (بن بست) نیمه خصوصی صالح با عنصر ساباط در ورودی کوی با تاکید بر نیمه خصوصی بودن آن – هشتی در انتهای کوی، فضای تقسیم به حیاط های اصطبل، حیاط بیرونی، حیاط اندرونی – حیاط بزرگ بیرونی منزل حاج ملا محمد صالح – حیاط بزرگ اندرونی منزل حاج ملا محمد صالح – حیاط کوچک بیرونی منزل معروف به حیاط اصطبل


مسجد در مجموعه صالحيه
در میانه جبهه جنوبی، میانسرا به سمت داخل پیشرفته است این پیشرفتگی با شکستگی در جبهه جنوبی بعد از قرار گیری سه حجره در دو سوی این شکستگی با رعایت پیمون و تناسب صورت گرفته است، دو مناره بر این پیشرفتگی به داخل تاکید میکند که این امر از چند لحاظ قابل بررسی است که در تحلیل های معماری بیشتر به آن اشاره خواهد شد. ولی در یک نگاه اولیه می توان به این امر واقف شد که فضای نیایش در مدرسه های ایران در ضلع جنوب است که دلیل آن جهت قبله می باشد. ولی در این مدرسه به دلایلی مسجد (فضای نیایش) در شمال واقع گشته است و این پیشرفتگی با دو مناره در نمای جنوبی میتواند تاکیدی بر قبله باشد.
برای درک بهتر اصالت فضایی مجموعه صالحية ابتدا به بررسی جهت گیری بنا پرداخته شد. مجموعه صالحيه نسبت به شمال دارای انحراف بوده و مطابق با رون راسته (جهت قبله) بنا گشته و فضای نیایشی آن که در شمال آن واقع گشته دارای محراب در مسجد نمی باشد.
قرارگیری فضای نیایش در شمال مدرسه تا حدی در بین مدرسه های ایران منحصر به فرد می باشد، زیرا در ساماندهی فضایی مسجد مدرسه ها جای فضای نیایشی در جنوب بنا است که به روش های مختلف از جمله گنبد خانه، ایوان بزرگتر، ساخت مهتابی و جنبه های بصری و … بر روی این قسمت تاکید می کنند. این امر در مجموعه صالحيه به گونه معمارانه چنان زیبا حل گشته است که جهت قبله به زیبایی نمایان گشته است.

 

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای مسجد مدرسه صالحیه قزوین به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 160
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای سرای گلشن قزوین به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای سرای گلشن قزوین به همراه پلان ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا