تازه های معماری ایران

پل پیاده طبیعت برنده جایزه اول در گروه عمومی جایزه معمار 94

آرشیتکت : سازه‌های پارچه‌ای دیبا- لیلا عراقیان

موقعیت مکانی : تهران

سال ساخت : 1393

پل طبیعت یک پل سه طبقه پیاده‌رو و غیرخودرویی است که در عباس‌آباد تهران قرار دارد. این پل که از نمادهای شهر تهران است. از عرض بزرگراه مدرس می‌گذرد و بوستان‌های طالقانی در شرق و آب و آتش در غرب را به هم متصل می‌کند. معمار و طراح این پل لیلا عراقیان می‌باشد.

1

در سال ۱۳۸۸ خورشیدی فراخوانی از سوی شرکت نوسازی عباس‌آباد در رسانه‌ها منتشر شد و طراحی این پل در قالب یک مسابقه انجام و عملیات اجرایی آن از اواخر ۶ ماه دوم سال ۱۳۸۹ آغاز گردید. پیش از اینکه مسابقه طراحی پل طبیعت برگزار شود، مهندسان شرکت نوسازی عباس‌آباد پژوهش‌های اولیه‌ای را درخصوص ویژگی‌های این پل انجام دادند. کارشناسان این شرکت چند مورد مهم را در طراحی این پل مدنظر قرار دادند که اولین اولویت توجه به مسائل محیط‌زیست در طراحی این پل بود. با توجه به اینکه پل طبیعت در نقطه‌ای واقع شده است که تمامی شاهراه‌های پایتخت مانند بزرگراه مدرس، همت، حقانی و رسالت از بالای این پل به خوبی دید دارد، محل جانمایی آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

2

پل طبیعت یک پل سه پایه برای تردد پیاده از بالای بزرگراه مدرس ، مکث و دیدار از مناظر پیش‌ رو در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین می بلشد .

مساحت این پل ۷۰۰۰ متر مربع است که ۷۲۰ متر آن به فضای سبز و ۴۸۰ متر آن به رستوران‌ ها، کافی‌شاپ و دیگر فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص دارد و شهروندان می‌توانند روی کفپوش‌ های چوبی پل با مساحتی حدود ۵۱۰۰ متر مربع پیاده روی کرده یا از مسیرهای دوچرخه‌سواری و کالسکه‌سواری لذت ببرند .

3

پل طبیعت سه طبقه دارد، طبقه اول ۱۴۵۰، طبقه دوم ۲۸۷۰ و طبقه سوم ۵۷۱ متر مربع است، پل به تفکیک سه مسیر مشخص اسب‌رو و کالسکه‌رو، دوچرخه‌رو و انسان‌رو در نظر گرفته شده است، پیش‌بینی فضاهای مکث روی پل و طراحی مبلمان شهری مناسب و هماهنگ با ویژگی‌های این سازه از نکاتی است که در طراحی این پل مد نظر بوده است.
سه سطح ارتفاعی پل توسط رمپ ها و پله ها به یکدیگر متصل می شوند ، این رمپها به صورت پیوسته طبقات را به هم وصل میکنند ، سطح سوم می تواند مکانی برای اجرای موسیقی ، نمایش و یا فضایی برای سایر فعالیت های هنری مانند نقاشی باشد .

4

سطح دوم سطحی است که از سمت شرقی هم سطح با پارک طالقانی و از سمت غربی هم سطح با پارک آب و آتش قرار گرفته است و بیشتر به حرکت افراد پیاده ، دوچرخه و کالسکه اختصاص دارد ، در نقاطی که عرض پل با حرکت سینوسی در دو طرف بیشتر می شود ، در لبه ها امکان ایجاد فضاهای سبز و نشستن تعبیه شده است و با وجود اینکه در این سطح هر دو عملکرد «رفتن» و «ماندن» اتفاق می افتد ، اما عملکرد حرکتی «رفتن» غالب است .

سطح زیرین نیز از هر دو پارک دارای ورودی می باشد ، یکی از تراز هم سطح با خودش و دیگری توسط رمپ هایی که هم تراز با سطح دوم آغاز می شوند ، در این سطح یک کافی شاپ ، گالری در سمت شرقی و نیز یک رستوران در سمت غربی طراحی شده است ، در کل، این طبقه بیشتر شامل فضاهایی است که بیشتر برای ماندن هستند اما مسیری نیز دروسط به محور حرکتی اختصاص یافته است .

5

این پل با توجه به فرایند برشکاری، مونتاژ قطعات، نصب و جوشکاری در کنار بهره‌مندی از سازه‌های فضایی در ارتفاع ۴۰ متری در کل ایران منحصر به فرد است.

برای بنای پل از مصالح مخصوص و لوله‌های ویژه استفاده شده و بالاترین استانداردها و ضریب ایمنی برای آن درنظر گرفته شده و براساس قولی که پیمانکار اجرایی طرح داده پل طبیعت از زمان بهره‌برداری ۱۰۰ سال عمر خواهد کرد و در برابر حوادث و بلایای طبیعی حتی زلزله بالای ۷ ریشتری مقاوم است.

6

پل طبیعت ۳ طبقه دارد، طبقه اول ۱۴۵۰، طبقه دوم ۲۸۷۰ و طبقه سوم ۵۷۱ مترمربع است. همچنین قرار است در طبقه سوم انواع فضاهای تفریحی از نمایشگاه و کافی‌شاپ گرفته تا گالری و رستوران‌های متنوع به‌عنوان یک مقصد گردشگری جذاب ایجاد گردد. پیش‌بینی فضاهای مکث روی پل و طراحی مبلمان شهری مناسب و هماهنگ با ویژگی‌های این سازه از نکاتی است که در طراحی این پل مدنظر بوده است.

این پل باعث شناخته شدن معمارش، لیلا عراقیان، در سطح بین‌المللی شد. پل طبیعت انتخاب اول مردم و جزو ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان در مسابقه معمار شهری (A+ (architizer awards در سال ۲۰۱۵ شد. پل طبیعت در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان سازه برتر فولادی ایران شناخته شد. سال ۱۳۹۳ جایزه بین‌المللی خشت طلایی به پل طبیعت داده شد. سال ۱۳۹۳ پل طبیعت در زمره ۶ پل برتر ایران قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا