دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت استان آذربایجان غربی

پروژه مرمت و احیای حمام اتحادیه ارومیه

پروژه مرمت و احیای حمام اتحادیه ارومیه

کد:M 187

وضعیت و موقعیت قرارگیری در بافت تاریخی در زمان احداث نتایج حاصل از مطالعات میدانی صورت گرفته در بافت اطراف بنا بیانگر این نکته است که حمام اتحادیه چه در زمان شروع به فعالیت و چه در زمان پهلوی و چه در زمان انقلاب اسلامی از رونق و عملکرد بالایی برخوردار بوده و رونق حمام به گونه ای بود که رضا خان پهلوی در زمان اقامت خود در شهر ارومیه برای حمام گرفتن به حمام اتحادیه می رود. این گفتار مؤید این است که بنای مذبوردر زمان قدیم دارای وجهه خاصی بوده است.


بافت ارگانیک اطراف بنا در ارتباط مستقیم با بازار قدیم بوده و به نوعی از این بازار تأثیر گرفته است. همچنین آثار بقایای یک کاروانسرا (محل اسکان کاروانیان مراجعه کننده به شهر برای مبادله کالا یا خرید مایحتاج) در کنار حمام اتحادیه در جداره راسته غلام خان نشان دهنده اهمیت و موقعیت اقتصادی قوی آن در زمان گذشته می باشد.
مکان یابی مناسب در زمان احداث یعنی قرار گیری در مجاورت بازار و نزدیکی به مسجد جامع و مساجد دیگر موجب شده که کاربری بنا با وجود کاستی در کالبد معماری، تا سال های اخیر حفظ گردد.

دسترسی قدیم بنا و ارتباط با عناصر اصلی شهری
آنچه از عکس هوایی سال ۱۳۳۵ ه.ش آشکار است ، حمام در زمان احداث در امتداد بازار قرار داشته و دسترسی اصلی آن از طریق گذر مجاور مسجد جامع از طرف بازار و گذر اصلی محله ی بازارباش به راسته غلامخان بود. در طی دو دهه اوليه بعد از احداث بنا و روی کار آمدن رضا خان پهلوی و اجرای سیاست مدرنیته کردن فضاهای شهری از جمله خیابان کشی های متقاطع، بافت اطراف حمام با کشیده شدن خیابان بعثت ( عسکرآبادی) از بافت بازار جدا شده و دسترسی قدیم حمام دستخوش تغییراتی شد. اما باز دسترسی های اصلی خود را تا حدودی حفظ نمود.
چنانچه قبلا نیز ذکر شد، حمام اتحادیه به دلیل قرارگیری در مجاورت بازار پس از گرمابه آخوند(که در داخل بازار قرار دارد) نزدیکترین حمام در مجاورت بافت اصلی بازار بوده و از طرف دیگر از طریق میدان گندم و گذرشرقی محله بازارباش با مسجد جامع در ارتباط بوده است.


معماری فضاهای داخلی حمام ( پلان)
حمام نیز، همچون سایر بناهای ایرانی، از الگوهای فضایی معینی تشکیل شده است. حمامهای قدیمی، چه بزرگ و چه کوچک، دارای هشتی ورودی، سربینه، میانه ( میاندر )، گرمخانه، خزینه و فضاهای جنبی گرمخانه بوده اند. فضاهای الگویی در قالب سلسله مراتب معینی در کنار هم قرار می گیرند. تقسیم بندی فضاهای حمام و سلسله مراتب این فضاها را آقای قبادیان با توجه به درجه حرارت این فضاها چنین بیان می کنند:
از آنجائیکه استحمام شامل مراحل مختلفی است، لذا حمام های سنتی ایران دارای فضاهایی با عملکردها و خصوصیات متفاوت بوده اند. در این رابطه فضاهای داخل حمام را می توان به سه قسمت ۱- نیمه گرم و نیمه مرطوب، ۲- گرم و مرطوب، ٣- بسیار گرم و بسیار مرطوب تقسیم نمود.


سیستم تنظیم شرایط محیطی در حمام به گونه ای بوده که حرارت و رطوبت به ترتیب از هشتی ورودی و سربینه ( نیمه گرم و نیمه مرطوب ) به صحن حمام و گرمخانه (گرم و مرطوب و نهایتا به خزینه حمام (بسیار گرم و بسیار مرطوب) بیشتر می شده. لذا این فضاها هر یک مستقل بوده و تنها از طریق دالانهای باریک و غیر مستقیم و یا هشتی های کوچکی با یکدیگر ارتباط داشته اند. این مطلب تقریبا در مورد تمامی حمامهای سنتی ایران که از دوره های مختلف اسلامی باقی مانده است صدق می کند و شامل هر چهار اقلیم مختلف ایران نیز می باشد که البته می توان در این تقسیم بندی فضای ورودی را که شامل دالان و هشتی ورودی است و د راتباط مستقیم با فضای خارج قرار دارد، یک فضای سرد و سربینه را فضای نیمه گرم و نیمه مرطوب به حساب آورد. در اغلب حمام ها مسیر دسترسی به سه مرحله یاد شده، با طراحی جالبی صورت می گرفته است، به این ترتیب که هر فضا با راهرو هشتی در بعضی از حمامها دیده شده از فضای دیگر جدا شده است، تا دما و رطوبت هر فضا نسبت به فضای مجاور تنظیم گردد؛
مسلما این توالی فضاهای بزرگ و کوچک درحمام های قدیمی و چگونگی معماری آنها برآمده از آیین استحمام و مجموعه اعمالی است که یک فرد بهنگام استحکام با طی همه این فضاها به ترتیب و با نظم خاصی آنها را انجام می داده است.


معرفی فضاهای حمام اتحادیه
حمام ها از آغاز در بین فضاهای معماری شهری از اهمیت بسیاری برخوردار بوده اند و تقریبا یکی از مهمترین بناهای شهری پس از مسجد و مدرسه محسوب می شدند. عوامل متعددی در شکل گیری فضاها و بخش های حمام نقش داشتند که مهمترین آن را میتوان تنظیم دما، رطوبت، مسیر دسترسی، قرارگیری در داخل یک بافت شهری، آب های روان و ایجاد راههای خروجی برای فاضلاب دانست. معرفی فضاها با توجه به دسته بندی کلی آن ها در حمام های تاریخی که در بخش معرفی ویژگی های معماری حمام های قدیمی اشاره شده است) صورت پذیرفته است. پس از معرفی هر فضا به منظور شناخت جامع تر اثر، ویژگی های کمیتی آن (مستندنگاری) به تفکیک هر فضا ارائه شده است.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای حمام اتحادیه ارومیه

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 135
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای حمام اتحادیه ارومیه،پروژه مرمت و احیای حمام اتحادیه ارومیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا