دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان یزد

پروژه مرمت و احیای نارین قلعه میبد به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای نارین قلعه میبد به همراه پلان ها

کد:M 180

مطالعات تاریخی
پیشینه دور و دراز نارین قلعه تا آنجاست که این کهندژ هویتی اسطوره ای یافته است، به گونه ای که حتی منابع تاریخی قرن هشتم و نهم نیز توصیف آنرا با روایتهای افسانه ای در آمیخته اند. این رمز و راز حتی در نام قلعه نیز وجود دارد. نارین قلعه را که مردم میبد آنرا « نارنج قلعه» می خوانند، در قدیم به «دژ دالان» شهرت داشته است و قطعا آن را یکی از مراکز آغازین آبادی نشینی در یزد دانسته اند. در بررسی تاریخچه نارین قلعه می بایست با اسطوره های برخورد داشته باشیم که برخی از آنها هنوز در افسانه های مردم میبد روایت می شوند. نویسندگان کتب تاریخی و جغرافیایی قدیم ایران – از قرون اولیه اسلامی تا دوره های بعد در باره استحکام و استواری قلاع میبد مطالبی نوشته اند که از میان آن گزارشها، چند روایت تاریخی درباره پیشینه و قدمت نارین قلعه وجود دارد، هر چند توصیفات مذکور دارای جنبه های افسانه ایست، اما نقل آنها در اینجا مناسبت دارد.


تاریخ شناسی نارین قلعه میبد از آنجا که شاخص ترین و در عین حال کهنترین پدیده باقیمانده از نهادهای شهر نشینی قدیم و نشانه حضور سیاسی و نظامی دولت و حکومت در میبد همین کهندژ است، توضيح ابعاد مختلف این یادگار قرون و اعصار را کوششی برای بازشناسی هویت تاریخی و آغاز شهرنشینی در این منطقه می دانیم. نارین قلعه به تنهایی دارای ارزشهای تاریخی و جغرافیایی، معماری و شهرسازی، سیاسی و نظامی و مذهبی و اسطوره ای ست. پلان مدور و ارزشهای نظامی آن یادآور دژها و استحکاماتی است که در دوره های پرماجرا و تاخت و تازها و کشمکشهای داخلی و جنگهای خانی بین قبایل در دوره های ماد و پارت می ساخته اند. از لحاظ معماری و شهرسازی (نارین قلعه» سلسله ای متوالی از ساخت و سازهای مسکن و دیگر تاسیسات شهری و استحکامات دفاعی و نظامی را نشان می دهد که بارها مرمت و بازسازی شده است.


مشخصات توصیفی معماری مهمترین بنای میبد، قلعه تاریخی و قدیمی آن است که در کتابهای مختلف تاریخی در باره این قلعه باستانی و عظیم به تفضیل شرح داده اند. نارین قلعه یا نارنج قلعه از بناهای مربوط به قبل از اسلام است که در زمان مظفریان تعمیراتی در آن انجام شده است. ارتفاع قلعه در حدود ۲۰ متر و دارای 5طبقه و در بند و برج و باروی متعدد می باشد و در بالای تپه ای مشرف بر میبد به مساحت سه هکتار ساخته شده است که در نوع خود بی نظیر می باشد پائین ترین حصار قلعه قسمت بزرگی از آبادی میبد را هم در بر گرفته که ضخامت آن در بعضی تا ۱۰ متر می رسد و طول آن در حدود دو هزار متر می شود که قسمت اعظم آن هنوز باقی است. در پشت این حصار عظیم خندق عمیقی وجود دارد که عمق آن در بعضی جاها به ۱۰ متر می رسد و عرض آن به طور متوسط ۱۲ متر است به طوری که یک قسمت آن در مسیر خیابان قرار گرفته بود و چندی قبل به کمک بولدوزر پر شده است.

موقعیت و شناسایی فضاهای نارین قلعه
نارین قلعه را از آغاز بر فراز تپه بلندی بر افراشته اند که بر تمام منطقه میبد اشراف دارد، به گونه ای که پیکر قلعه از فاصله های دور به صورت یک عنصر شاخص دیده می شده است. زمانی که شارستان میبد ساخته شد این کهندژ در گوشه جنوب شرقی آن واقع گردید. نارین قلعه به اقتضای نامش به صورت مجتمعی متراکم و محصور در دیوارهای بلند تو در تو است. این بنا، در پنج اشکوب شکل گرفته است که البته طبقات مشخصا از هم جدا نیست و در واقع نوعی شکل گیری مطبق و در هم آمیخته اماکن از کف تا بام ارگ می باشد. چند فصیل و دربند بخشهای مختلف بالا و پایین قلعه را از هم جدا می کرده است.

پیش از این گفتیم که تمامی نارین قلعه را روی یک تپه برجسته رسی یا به گفته مورخان قدیم یزد، روی کوه گل » نهاده اند. این تپه به علت موقعیت ویژه ای که دارد به گمان نگارنده، پیش از بنای قلعه نیز به عنوان مسکن (به شكل بو کن) یا نیایشگاه مورد استفاده باشندگان این منطقه قرار می گرفته است. برای پی ریزی بنای طبقه نارین قلعه، تپه زیر بنای آنرا با خندقی که در اطراف آن کنده اند به صورت مکانی مجزا در آورده تا دفاع از آن مسیر باشد.

همچنین قسمتهایی از بنده این کوه گل» را تراشیده اند تا بخشهایی از آنرا به صورت شالوده برج و باروها و قسمتهای نیز به عنوان بستر فضاهای مورد نیاز آماده سازند. چنانکه پیداست حتی از جدار عمودی کالبد پلکانی این تپه برخاسته نیز برای تعبیه درگاه و کندن بوکن ها» و دهانه راهروهای زیر زمینی قلعه سود جسته اند. در این بوکنها هیچ پیرایه ای به چشم نمی خورد و از ظاهر آن بر می آید که حتی در و بست هم نداشته است .

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای نارین قلعه میبد به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 160
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای نارین قلعه میبد به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای نارین قلعه میبد به همراه پلان ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا