دانلود پروژه مرمتپروژه مرمت در استان فارس

پروژه مرمت و احیای خانه افشاریان شیراز

پروژه مرمت و احیای خانه افشاریان شیراز

کد:M 199

خانه افشاريان كه دربافت قديم شهر شيرازقرار دارد در خيابان لطف علي خان قرار گرفته است كه چند خانه مهم ديگرازجمله خانه زينت الملوك و …در كنار آن است اين خانه درزمان قاجاريه ساخته شده است كه مالك آن كه افشاريان نام داشته است تاجر فرش بوده است و از ساخت اين بناي تاريخي سندی در دست نيست و مي گويند كه اين خانه با خانه زينت الملوك تقريباً همزمان ساخته شده است واين خانه مثل اكثرخانه هاي شيراز برگرفته ازرون اصفهاني است كه جهتي شمال شرقي و جنوب غربی دارد يعني طول ساختمان نسبت– به اين جهت بنا شده است.

تاریخچه بنا

خانه افشاري خانه اي است كه يك سر در بزرگ با تزئينات زيبا و هشتي و بعد از هشتي وارد حياط مي شويم كه در چهار طرف آن اتاق ها و اجزاي خانه پراكنده شده است . به نسبت ديگر مي توان گفت كه اين خانه در اطراف حياط با طرحي خيلي زيبا دور چيني شده است و تمام اصول يك ساختمان خوب در اين خانه به كار گرفته شده است و اتاقهايي از جمله سردري پنج دري با راهروهاي شاه نشين حمام و غيره در اطراف حياط قرار گرفته است .

اگر تاريخ معماري جهان را از ديدگاه تحليل فضايي مورد ارزياي قرار دهيم مي‌بينيم كه ورودي همواره عنصر شاخصي است مانند دروازه ملل در تخت‌جمشيد، ورودي اكر وپليس در يونان ورودي پارتئون و…
ورودي خانه در معماري سنتي ايران نيز عنصر شاخصي است كه در رابطه با گذر در محلات قديمي . شهرهاي ايران مفهوم ملموسي ارائه مي‌دهد. اين ورودی درجهت هدف زير عمل مي‌كند:

شكستن ريتم يكنواخت گذر ايجاد گشايش فضايي و تنوع بصري اين تغيير به كمك شگردهاي ميسر مي‌گردد بدين مفهوم كه در گذر(محل گذشتن) اتفاق بديعي رخ مي‌دهند كه همانا مفهوم ساكن شدن ، مكث كردن ، انتظار كشيدن و آنگاه وارد شدن است با

توجه به اين تغيير محتوي و تفاوت در احساس روحي لازم مي‌شود كه فرم و فيزيك فضا نيز هماهنگ با مفهوم آن دگرگون شود.

اغلب خانه ها بخصوص خانه هاي مجلل داراي سردر يا درگاه بوده اند و نسبت عرض به فورفتگي سر در معمولاً يك به ده بوده است سكوي كه در اغلب خانه ها ديده مي شود ولي در اين خانه وجود ندارد يا ازبین رفته است .

ارتفاع اصلي اين سردر بالغ بر  5 m و با اضافه شدن اتاق مهمان كه در بالاي ‌آن قرار مي گيرد به 8m  مي رسد از راه هاي ورودي كه با تزئينات جالب توجه اي كار شده است تزئينات سر در ورودي بسيار اندك بوده و به تزئينات آجري و نيم گنبد بسنده كرده است .

درب چوبي :

اجزاي در متشكل از چهار چوب و قالب هاي روي آن بوده است اين نوع در مانند قاب هاي اكثر درهاي شيراز و ايران متشكل شده از دو قاب در بالا و پائين و يك قاب مستطيل در وسط بوده است . براي اتصال چوب هاي عمودي درب به هم از تنگ هاي افقي وگل ميخ استفاده شده است . برجستگی عمودي وسط در كه از بيرون ديده مي شود دماغه نام داشت دو عنصر فلزي حلقه براي زنان و كوبه براي مردان تشكيل شده است .درب خانه افشاریان فاقد تزئينات است و بسيار معمولي است.

بعد از سر در وارد هشتي يا كرياس مي‌شوند . هر چند كه در بيشتر مواقع شكل آن هشت‌ضلعي است اما اين به مفهوم هشت(عدد 8) نيست و هشتي‌هايي به شكل مربع و ديگر شكلها داريم . اين فضا و راهروهاي پيچ در پيچ منتهي به حياطهاي اندروني به بيروني مانع ديد افراد غريبه به داخل حريم مقدس خانواده مي‌شده است . هشت ضلعي‌هايي كه در ايران بكار مي‌رفته‌اند و در هشتي‌هاي خانه هم استفاده مي‌شده  عبارتند از:

 1ـ هشت‌گوش كامل  2ـ‌هشت و نيم هشت 3ـنگينی 4-کشکولی

داخل هشتي  عناصر مختلفي مثل سكو ، چراغدان و براي رفتن به فروار ( اتاق بالاي هشتي ) پله‌اي در نظر گرفته مي شده است . پوشش‌هاي هشتي‌هاي ما نيز بسيار متنوع و معمولاً با كاربندي‌هاي بسيار زيبايي پوشيده شده است.

———————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای خانه افشاریان شیراز
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 96
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای خانه افشاریان شیراز،پروژه مرمت و احیای خانه افشاریان شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا