اخبار معماری ایران و جهانتازه های معماری جهان

تحلیل و بررسی مجتمع مسکونی در کشور هند،اثر گروه معماریMVRDV

تحلیل و بررسی مجتمع مسکونی در کشور هند،اثر گروه معماریMVRDV

برج های آتیه در پون، بزرگترین شهر هند و یکی از شهرهای در حال رشد  در این کشور، قرار دارند و 1068 آپارتمان برای بخش های مختلف  جمعیت به سرعت در حال رشد، یک روستای عمودی واقعی که حدود 5 هزار نفر در یک ساختمان قرار دارد، ایجاد کرده اند.

برج های آینده بخشی از شهر آمانورا پارک است. انجمنی که در سال 2007 به لطف قانون تصویب شده در سال 2005 توسط ایالت مهاراشترا برای تشویق توسعه شهرک های مسکونی در نزدیکی شهرها ایجاد شده است.

در شهر پون، این شهرک ها کمک می کند تا جوانان حرفه ای را که توسط بخش های تولید خودرو و فن آوری خود به شهر جذب شده اند، اسکان داده شوند، اما   همانند بسیاری از توسعه سریع در سراسر هند، بسیاری از ساختمان های جدید در حومه پون، برج های مسکونی تکراری است. در 11 سال گذشته، شهر آمانورا پارک با تمرکز بر ترکیبی از انواع با کیفیت بالا و ویلا های کم تراکم، به بیش از 25،000 جمیت تبدیل شده است. اما فشار برای گسترش سریع تر با مسکن با تراکم زیاد و کم جمعیت همواره وجود داشته است.

شرکت MVRDV برای برج های آینده با هدف ارائه یک جایگزین برای این الگو، در حالی که هنوز ارائه آپارتمان ها با قیمت پایین معمول است(از آنجا که رقابت برای ساکنان جدید در میان توسعه های مختلف مسکن شدید است).

واکنش MVRDV به این مختصات، به جای خوشه ای از ساختمان های مستقل، یک ساختار منحصر بفرد کوهستانی با قله ها و دره ها بود که در آن 1،068 آپارتمان یکپارچه در یک ساختمان متحد شدند.  با این حال، با وجود ظاهر بصری، طراحی برج های آینده، در واقع، از مجموعه ای از تصمیمات بر اساس تحقیق MVRDV به مسکن هند آغاز می شود.

انحراف بحرانی از هنجار این بود که مشتری را متقاعد کند که کل توسعه با ترکیبی از واحدهای مختلف پر جنب و جوش خواهد بود. به این ترتیب، ساختمان تضمین می‌کند  که کاربران از طیف گسترده ای از طبقه متوسط هند، شامل همه جوانان، متخصصان موبایل که تازه به شهر می روند، ساکنان مسن تر، و خانواده های هر دو بزرگ و کوچک، همه در یک سطح از درآمد متصل می شوند. آپارتمان ها از 45 متر مربع تا 450 متر مربع با هم ترکیب  می شوند، تنوع بوسیله شکل کوهستانی این ساختمان و طرح های طبقه ای که تولید می کند، بوجود می آید.

"در آسیا، شهرها به سرعت رشد می کنند و یکنواختی برج های مسکونی معمول است "، یعقوب ون ریز، مدیر عامل و بنیانگذار MVRDV  بیان می‌کند "با طراحی ما، ما تلاش می کنیم تا تنوع بیشتری را ارائه دهیم و افراد را از زمینه های مختلف دورهم جمع کنیم. در طرح اصلی، 16 برج جداگانه برنامه ریزی شده بودند، که هر کدام بیشتر یا کمتر از آپارتمان مشابه خواهند بود. تیم MVRDV به طور کامل مسکن مدرن هند را مورد بررسی قرار داد و سیستم را برای ایجاد ترکیب انواع مختلف آپارتمان در داخل یک ساختمان ایجاد کرد. این پروژه شهروندان را با درآمد متنوع جذب می کند، چیزی که به تنوع شهر آمانورا پارک کمک خواهد کرد. با توجه به تمایل مشتری برای انجام کاری جدید، کارایی مورد نیاز برای توده مسکن بدون کاهش راحتی ساکنان به دست آمده است. "

از آنجا که هزینه های ساخت و ساز در هند کم است و آسانسور نسبتا گران است، اقتصاد معمولا برای طراحی مسکونی به کار می رود. در نتیجه، تعداد کمی از هسته های بالابر همراه با راهروها، در این مورد از لحاظ اقتصادی مطلوب تر از داشتن برج های زیاد است، هر کدام دارای هسته خود و راهروهای کمتری هستند. در نتیجه این محاسبه، طرح MVRDV دارای 9 بال مسطح است که از 17 تا 30 طبقه در حدود 4 هسته تبدیلی تنظیم شده است.

الگوها یک شبکه شش ضلعی را تشکیل می دهند که اجازه می دهد از منظره های گسترده آپارتمان ها و حیاط های عمومی باز عمومی در سطح زمین برگزار شود، . "قله" اجازه می دهد شرایط بهینه شده در نور روز و به دست آمده از سقف مایل برای تعدادی از تراس های بیرونی، خصوصی و جمعی اجازه می دهد. بالکن سفت و محکم در نمای اصلی اسلب مسکونی به تنوع خانه های پشت سر خود اشاره می کنند، با ترکیبی از اندازه طبیعی، دوقلو، دو عرض و حتی برخی از بالکن های L شکل. ظاهر گرافیکی قوی ایجاد شده توسط بالکن ها توسط دهانه های بزرگ و روشن رنگی شناخته شده به نام "چاقو" است که پارکینگ ساختمان را برای اتصال با کریدور مرکزی، ایجاد فضاهای جلسه عمومی و تهویه متقاطع در کلیه فضاهای عمومی در این فرآیند، متمایز می کند. این فضاها که از نیاز به ارائه فضاهای پناهگاه برای برآورده ساختن الزامات کدهای آتش برای راهروهای طولانی که کمک می کند تا حس «هویت محله» را به قسمت های مختلف ساختمان، با هر حرکتی که برای فعالیت های مختلف (مانند یوگا یا مینی گلف) یا برای نوع دیگری از ساکنین (مانند نوجوانان و کودکان نوپا) به وجود آمده است.

حیاط های زیر دروازه های اشکوب مثلثی، پیاده رو به طول 500 متر و همچنین کاربری های مختلف از جمله برخی از بازی های تعیین شده، و بقیه  برای ورزش، فضاهای باغ و غیره، مرتبط هستند. این لیست قابل توجه از املاک توسط مقیاس توسعه ساخته شده است: با آپارتمان های بسیاری در یک پروژه، ویژگی های لوکس مانند یک استخر تابستانی 50 متری تنها کسر هزینه های کلی را اضافه می کند.

در حالی که بسیاری از رویکرد MVRDV بر روی بازخوانی مسکن هند تمرکز کرده است، طراحی نیز ویژگی هایی را که از پیشرفت های مسکونی معمولی می گذرد، به رسمیت می شناسد. سیستم تهویه ساده اما موثر طبیعی که هر دو آپارتمان ها را خنک می کند و می تواند از آشپزخانه هوا را جذب کند کمک می کند تا واحدهای تهویه مطبوع شخصی را برای ساکنین تهیه کنند. طرح های طبقه نیز شامل اصول Vastu Shastra، معماری سنتی معماری (اغلب به عنوان پاسخ هند به فنگ شویی توصیف شده است) که از تحولات جدید در هند انتظار می رود، پیش بینی شده است.

منبع:تحریریه معماری گروه بانک آرک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا