اخبار معماری ایران و جهانتازه های معماری جهان

طراحی ترمینال ساحلی کروز در کشور چین

طراحی ترمینال  ساحلی کروز در کشور چین

نمونه موردی و تحلیل پلان فرودگاه،ترمینال،ایستگاه ها

ترمینال کروز  چینگدائو توسط استودیوهای معماری موژائو و جینگ طراحی شده اند، شهروندان چینگدائو ارتباط قوی با دریا دارند. این ارتباط در هر بخش فعالیت های عمومی در این شهرستان ساحلی دیده می شود. اسکله شماره 6، که در آن ترمینال کروز واقع شده است، توسط آب دریا محصور شده در کنار خدمات اجاره قایق بادبانی حکم یک مکان تفریحی را نیز دارد .  با کارکردهای تجاری و چشم انداز، نمایشگاه های دائمی و موقت در محل ورود و خروج، چند عملکردی از ترمینال کروز، پایداری حیات و ثروت این شهر ساحلی را تضمین می‌کند.

با توجه به باد شمال غربی چینگدائو در زمستان و شرایط چشم انداز برتر در خلیج جنوب، این طرح شامل تراس در سمت  جنوب در محدوده ساختمان است که یک پلت فرم بزرگ عمومی در فضای عمومی تشکیل می‌دهد. در نمای شمالی در طبقه سوم، چندین پلت فرم رفت و آمد در فضای باز برای منظره دریا وجود دارد، در عین حال، ارتباطات تعاملی جزئی بین شمال و جنوب را فراهم می کند. این پلت فرم  مانند عرشه های قایق، فضا را برای آرامش و فعالیت ها فراهم می کند.

این پروژه، از فرم معماری “بادبان”، در چینگدائو، که به شهر قایقرانی مشهور است، و الهام گرفته است. برای این زیبایی مکانیکی بیشتر، ساختار فولادی در خارج از دیوار بدون پرده ظاهر می شود، به طوری که شکل ساختاری قوی ترین زبان نمایه می شود. سقف اسپرینگ داخلی، ساختار اصلی را که ممکن است امکان پذیر باشد، نشان می دهد، زیرا مسافران هنوز قادر به تعبیر  منطق ساختاری و زیبایی مکانیکی معماری نیستند.

سالن ورود و خروج در طبقه اول خدمات بررسی چمدان را ارائه می‌کند . پس از آن، از طریق آسانسورها و راهپله ها، مسافران به فضای باز طبقه دوم وارد می شوند و منتظر خروج می شوند. خدمات به مشتری نیز در طبقه دوم ارائه می‌شود . پنجره های روشنایی آن، از طریق ترکیبی از قاب آلومینیوم و شیشه، سطح شیب دار سقف را به یک سطح شیب دار پله ای تبدیل کرده اند که نه تنها مسئله مهار سیلاب را حل کرده بلکه نور نرم را با ریتم مدول نور و سایه نمایان می‌کند .  در همین حال، سالن عمومی ترمینال کروز نیز می تواند نمایشگاه های موقت و به همین ترتیب فعالیت های عمومی را برگزار کند.

ترکیبی از برنامه های مختلف باعث می شود که ترمینال کروز تبدیل به یک مکان تفریحی روزانه برای مردم شود. در شب هنگامی که نور مصنوعی فضای داخلی را روشن می کند، دیوار پرده شیشه ای شفاف کل معماری را به یک فانوس روشن می کند که میدان های اطراف آن و فضای سبز را روشن می کند.

دانلود رساله معماری

دانلود پایان نامه معماری

منبع:تحریریه معماری گروه بانک آرک

جهت بزرگ نمایی بر روی عکس ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا