دانلود پروژه مرمت

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای مجموعه سبزه میدان بجنورد

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای مجموعه سبزه میدان بجنورد

کد:M 183

موقعیت کنونی اثر
در حال حاضر، کاروانسرای سبزه میدان در مرکزیت بافت تاریخی شهر واقع شده که از سمت شمال شهر به جنوب ، در امتداد محور اصلی گسترش شهری قرار دارد . این مجموعه تاریخی در مجاورت خیابان شهید بهشتی شمالی ( در جبهه شرقی ) ، از جنوب به محدوده میدان شهدا و از سمت شمال و شرق به بافت تاریخی بلافصل خود متصل شده است .


بافت شهری محیط اطراف
مجموعه سبزه میدان از گذشته تا به امروز به عنوان مرکزیتی شهری حائز اهمیت بوده است . این مجموعه با کشیدگی در محور شمالی جنوبی و در طرفین خیابان شهید بهشتی قرار دارد. مجموعه سبزه میدان متشکل از ۱۰۰ پلاک تجاری که در 4 رسته بازار و یک راستای اصلی وجود دارد . این فضاهای تجاری پس از دخل و تصرفات صورت پذیرفته در وضعیت موجود با حداقل مساحت ۳٫۵ متر مربع و حداکثر 60 متر مربع در این مجموعه قرار گرفته اند . بر اساس شواهد باقی مانده ، کلیت یکپارچه یکی از مهمترین ویژگی های معماری این مجموعه محسوب می شود . هر یک از این واحد ها در گذشته چه به لحاظ دسترسی و چه از نظر عناصر ساختاری و تزئیناتی برای خود شخصیتی جداگانه داشته که همین واحد ها با قرارگیری در کنار یکدیگر رسته بازاری را تشکیل می دهند که این دسته بازار علاوه بر فضاهای تجاری ، فضاهایی با کاربری متفاوت ( حمام و کاروانسرا و… ) را نیز در بر میگیرد و در نهایت از مجموعه این رسته بازار ها در راستای اصلی محور سبزه میدان حاصل می شود . این حرکت از کل به جز نشانگر هماهنگی تمامی سطوح این مجموعه می باشد در همین مجموعه سبزه میدان کاروانسرایی در جبهه غربی قرار دارد که یکی از فضاهای اصلی این مجموعه محسوب می شود چه به لحاظ ساختار فضایی و چه به لحاظ کاربری در گذشته و حال .


ویژگی های معماری شهری(صورت هنری اثر)
کاروانسرا سبزه میدان در اواخر سده ی دوازدهم و اوایل قرن سیزدهم به دستور سردار معزز برای اسکان مهمانان غیر خاص ایشان ساخته شد و بر همین اساس به کاروانسرا سردار معروف گردید . این کاروانسرا به ابعاد 43 متر در ۳ متر بوده و از ۳۸ غرفه در چهار جبهه تشکیل شده است . جلوی تمامی این غرفه ها را راهرویی مسقف و نیمه باز به عرض ۲٫۵ متر تشکیل می دهد که چهار جبهه این کاروانسرا در دربر می گیرد . در جبهه جنوبی این کاروانسرا فضای حیاط مرکزی دیگری قرار دارد که کاربری آن اصطبل و محل نگهداری چهارپایان برده است
این کاروانسرا به عنوان یکی از بخش های اصلی مجموعه سبزه میدان ، گذشته تا به حال نقش ویژه ای بر عهده داشته است . این بنا با مساحت ۲۶۰۰ متر مربع و زیر بنایی حدود ۱۳۲۰ متر مربع شامل مجموعه ای ارزشمند از فرم ها و ساختارهای معمارانه می باشد .


از نظر مباحث تیپولوژیک این بنا را می توان زیر مجموعه ای از بناهای درونگرای پهنه مرکزی فلات ایران در نظر گرفت و شبیه به اکثر کاروانسراهای موجود در ایران دانست با وجود اینکه شاید شرایط اقلیمی شهر بجنورد فاصله زیادی با اقلیم گرم و خشک داشته باشد . تمامی ویژگی های کاروانسراهای حیاط مرکزی در این بنا مشهود می باشد اما با اتخاذ تدابیری این بنا را بیشتر با اقلیم منطقه منطبق نموده اند. به عنوان مثال ساختمان اصطبل که فضایی کاملا مستقل با کاروانسرا دارد و بر اساس پلان حیاط مرکزی ساخته شده است اتاق های در ضلع شمالی حیاط داشته این به معنی استفاده حداکثری از تابش و در صورتی که ارتباطی با فضای مجاور خود در کاروانسرا داشته باشد می تواند جبهه جنوبی کاروانسرا را نیز از این تابش بهره مند نماید .
دسترسی ها
در حال حاضر تنها راه دسترسی به کاروانسرای سبزه میدان از طریق ورودی است که در جبهه شرقی آن وجود دارد و به صورت مستقیم کاروانسرا را به مجموعه سبزه میدان و شریان اصلی شهر ( خیابان شهید بهشتی ) متصل می نماید . این ورودی به لحاظ میزان ارزش ، فاقد پتانسیل های لازم جهت وروی به یک ساختار تاریخی می باشد. لذا همان گونه که در بخش های آتی نیز به آن اشاره خواهد شد ، شاید یکی از دلایلی مغفول ماندن کاروانسرای سبزه میدان را می توان فقدان یک یا چند ورودی قدرتمند عنوان کرد که بتواند بصورت کامل این بنا را در بدو ورود و در حد قابل قبولی معرفی نماید .

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای کاروانسرای مجموعه سبزه میدان بجنورد

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 135
حجم فایل:25 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 150000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای خانه کازرونیان به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای خانه کازرونیان به همراه پلان ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا